Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Brak kompetencji sądów administracyjnych w zakresie stosunku pracy nauczycieli

Brak kompetencji sądów administracyjnych w zakresie stosunku pracy nauczycieli fotolia.pl

W postanowieniu z dnia 30 grudnia 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny stanął przed dylematem, czy jest on władny orzekać w sprawie skargi na bezczynność kuratora oświaty w przedmiocie nadzoru nad działalnością wójta i dyrektora szkoły (III SAB/Gd 48/09).

Jak zauważył WSA zgodnie z treścią art. 3 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi zwanej dalej p.p.s.a. kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:

1) decyzje administracyjne,

2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty,

3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;

4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;

4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;

5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;

6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;

7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;

8) bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt 1-4a.

Sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę, i stosują środki określone w tych przepisach (art. 3 § 3 p.p.s.a.).

Z treści skargi jaka wpłynęła do Sądu i uzupełniającego pisma wynikało, że istotą skargi są zarzuty skarżącej co do nieprawidłowego nadzoru kuratora oświaty nad dyrektorem szkoły podstawowej, w której była zatrudniona w przeszłości jako nauczyciel i stosunek pracy z którą ustał.

Zgodnie z przepisem art. 91c ust. 2 ustawy Karta nauczyciela spory o roszczenia ze stosunku pracy nauczycieli, niezależnie od formy nawiązania stosunku pracy, rozpatrywane są przez sądy pracy. Zatem sąd administracyjny nie jest właściwy do badania tego, czy stosunek pracy skarżącej ustał i czy prawidłowe jest w tym zakresie stanowisko dyrektora szkoły podstawowej, wójta gminy i kuratora oświaty.

Przewidziana w przywołanym wyżej art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. kompetencja sądu administracyjnego do orzekania w sprawach skarg na bezczynność organów administracji publicznej nie obejmuje oceny działania kuratora oświaty w takim zakresie w jakim sprawuje on nadzór pedagogiczny nad szkołami i realizuje politykę oświatową państwa (art. 31 ust. 1 ustawy o systemie oświaty) i nie jest uprawniony do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień, ani innych aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Podsumowując: zarzuty skarżącej w tej sprawie, dotyczące nieprawidłowego nadzoru kuratora oświaty nad działaniami dyrektora szkoły i organu założycielskiego tej szkoły w zakresie stosunku pracy skarżącej nie należą zatem do spraw pozostających w kompetencji sądu administracyjnego zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami.

Sob., 11 Kw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka