Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Problemy finansowe i organizacyjne szpitali powiatowych według Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Lubelskiego

Problemy finansowe i organizacyjne szpitali powiatowych według Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Lubelskiego fotolia.pl

Sytuacja finansowa szpitali powiatowych pogarsza się stale od kilku lat – alarmuje WRDS WL w piśmie dotyczącym ich funkcjonowania.

Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego Województwa Lubelskiego przekazała Prezesowi Związku Powiatów Polskich pismo ze Stanowiskiem Strony Pracowników i Strony Samorządowej WRDS WL z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie „Funkcjonowania szpitali powiatowych. Aktualne problemy finansowe i organizacyjne”, które cytujemy poniżej:

„Strona Pracowników i Strona Samorządowa Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Lubelskiego przedkłada poniższe wnioski:

I. Wnosimy o zwiększenie nakładów finansowych na ochronę zdrowia, zarówno kwotowo, jak i jako % PKB. Jednocześnie oczekujemy na zmianę sposobu naliczania, tak by corocznie odnosić się do ostatniego poziomu PKB. Należy odejść od wzoru „t-2”, niezapewniającego adekwatnego wzrostu środków finansowych.

Uzasadnienie: wobec zmieniających się niekorzystnie zjawisk społeczno-gospodarczych, bez przyrostu nakładów nie jest możliwe efektywne udzielanie świadczeń zdrowotnych, szczególnie przez podmioty lecznicze poziomu powiatowego. Zagrożone jest funkcjonowanie sieci zabezpieczenia podstawowego. Sposób naliczania nakładów finansowych jako % PKB, z odnoszeniem się do PKB sprzed 2 lat, wobec inflacji i rosnących kosztów funkcjonowania systemu ochrony zdrowia nie zapewnia realnego przyrostu środków.

II. Oczekujemy jak najszybszego wyrównania zaległości za rok bieżący, w zakresie świadczeń nielimitowanych oraz wykonań ponad ryczałtowych i ponad kontraktowych. Zaległości w rozliczeniach, powodują drastyczne pogorszenie sytuacji finansowej, szczególnie szpitali powiatowych.

Uzasadnienie: sytuacja finansowa szpitali powiatowych stale pogarsza się od kilku lat. Rosnące opóźnienia w regulowaniu zaległych płatności, zagrażają płynności finansowej większości szpitali poziomu powiatowego. Tworzy się nowe zjawisko wzrostu zadłużenia i jego obsługi, niezawinione przez podmioty lecznicze. Wykonania nadmiarowe wynikają m.in. z realizacji potrzeb zdrowotnych tzw. „długu zdrowotnego” okresu pandemii COVID 19.

III. Wnosimy o przygotowanie programu tzw. Tarczy ochronnej, dla złagodzenia oczekiwanego wzrostu kosztów stałych, zwłaszcza energii.

Uzasadnienie: planowane wzrosty kosztów energii i innych kosztów stałych nie są dotychczas ujmowane w projektach tarczy ochronnych. Sfera niekomercyjna, zabezpieczająca bezpieczeństwo zdrowotne populacji nie ma możliwości pokrycia kosztów stałych zależnych od cen energii.

IV. Wnosimy o kontynuację sprawdzonego programu „Dobry posiłek”. Szybkie podjęcie decyzji w tym zakresie pozwoli na kontynuację programu od początku 2025 roku.

Uzasadnienie: program pozwolił na podniesienie jakości posiłków na tyle, że stały się one faktycznym uzupełnieniem leczenia poprzez prawidłową dietę. Podobne stanowisko w tej sprawie przyjął Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych.

V. Niepokój budzą propozycje ryczałtu i kontraktów NFZ na rok 2025 na poziomie zbliżonym do roku 2024. Istnieją także obawy o możliwość finansowania przez NFZ nowych zakresów świadczeń, wobec finalizacji podjętych inwestycji oraz procesów reorganizacyjnych.

Uzasadnienie: brak finansowania świadczeń wynikających z procesów reorganizacji czy modernizacji może zniechęcić do uczestnictwa w planowanych procesach transformacji.

VI. Oczekujemy od strony rządowej ostatecznego rozwiązania drogą prawną i poprzez legislację, wątpliwości prawnych dotyczących „ustawy o minimalnym wynagrodzeniu…” w zakresie kwalifikacji wymaganych bądź posiadanych. Jednoznaczność w tym zakresie nie pozwoli na odmienność w orzekaniu sądów pracy w tym zakresie.

Uzasadnienie: podmioty lecznicze, zwłaszcza szpitale powiatowe obawiają się, że sądy powszechne poprzez niejednoznaczne orzecznictwo zagrożą budżetom szpitalnym.

VII. Utrzymanie stanu niedofinansowania systemu ochrony zdrowia zagraża powstaniem „nowego długu zdrowotnego” polskiej populacji, w sytuacji gdy nie został jeszcze zaspokojony „dług zdrowotny” tzw. COVID-owy”.

Wt., 31 Gr. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Anna Dąbrowska