Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konferencja o 6-latkach w pierwszej klasie

Konferencja o 6-latkach w pierwszej klasie fotolia.pl

W czwartek 15 maja w siedzibie Polskiej Akademii Nauk w Warszawie odbyła się konferencja ekspercka „Udany start szkolny – 6-latek w pierwszej klasie”. Zorganizował ją Ośrodek Doskonalenia i Kształcenia Ustawicznego „Partner”, a minister edukacji narodowej objęła to spotkanie patronatem.

Jak przygotować sześciolatka do rozpoczęcia szkolnej edukacji? Jakie wyzwania stoją przed jego nauczycielami, rodzicami i najbliższym otoczeniem dziecka i jak im sprostać? W jaki sposób obecność sześciolatków w szkole wzbogaca szkolną społeczność – to pytania, na które starano się odpowiedzieć podczas konferencji.

Celem debaty była wymiana opinii i doświadczeń oraz dyskusja przedstawicieli środowiska oświatowego na temat gotowości szkolnej sześciolatków, a także tworzenia optymalnych warunków do ich rozwoju w szkolnym środowisku.

Otwierając konferencję minister edukacji narodowej Joann Kluzik-Rostkowska apelowała: Zachęcam nauczycieli, aby zapomnieli o tym, że lekcje mają trwać 45 minut. Dajmy dzieciom więcej wolności, dostosowujmy tempo i metody pracy do ich możliwości.

Podczas konferencji rektor Wyższej Szkoły Nauk Społecznych PEDAGOGIUM - profesor Marek Konopczyński przedstawił raport z ogólnopolskich badań „6-latki w szkołach w percepcji rodziców i nauczycieli". - Wynika z niego, że zdecydowana większość rodziców jest zadowolona z decyzji o rozpoczęciu edukacji swoich dzieci w wieku sześciu lat mówił prof. Konopczyński.

Warto dodać, że są to te same badania, których pilotaż rok temu wywołał dyskusję, stając się argumentem przeciwników obniżenia edukacji szkolnej sześciolatków. Okazało się, że ostateczny wynik badania potwierdził tezę o słuszności obniżenia wieku obowiązku szkolnego i coraz lepszym przygotowaniu szkół. Profesor Konopczyński apelował podczas konferencji, aby przy ocenie każdego zjawiska oraz przy planowaniu założeń reform brać pod uwagę wyniki reprezentatywnych badań. Raport z badania dostępny jest na stronie uczelni, po kliknięciu TUTAJ.

Profesor Irena Adamek z Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej podkreśliła, że nauczyciele nie powinni wymuszać na uczniach rozwijania się w jednym tempie, ale powinni stwarzać im warunki do indywidualnego rozwoju.

Profesor Małgorzata Żytko z Uniwersytetu Warszawskiego podkreślała w swoim wystąpieniu, jak ważne jest wsparcie rodziców w procesie edukacji dziecka. – Należy je zachęcać, włączać w uczestniczenie w życiu szkoły i nauce dziecka. Wsparcie potrzebne jest szczególnie na etapie przechodzenia dziecka z przedszkola do szkoły – mówiła.

Podkreślała również wagę rozwijania i wspierania postaw, które budują samodzielność dziecka i świadomość jego działania. Przestrzegała przed wyręczaniem dzieci w realizowaniu różnych zadań. – Należy stwarzać jedynie warunki do tego, aby dziecko się rozwijało.

Profesor Halina Sowińska z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zwróciła uwagę na wyniki przeprowadzonych w ostatnich latach badań, które dowodzą, że we wczesnym dzieciństwie dokonują się najbardziej intensywne zmiany w mózgu dziecka. – W 2-3 roku życia człowieka tworzy się najwięcej połączeń nerwowych. Podstawowe struktury odpowiedzialne za myślenie logiczne i matematyczne kształtują się natomiast w okresie 3-6 lat. Ogromne znaczenie ma wobec tego fakt, aby wytworzone struktury mózgowe dziecka zostały odpowiednio wykorzystane i wspierane na etapie jego wczesnego rozwoju – mówiła profesor Sowińska.

Więcej szczegółów oraz prezentacje z konferencji można znaleźć klikając TUTAJ.

źródło: men.gov.pl

Pt., 16 Mj. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun