Publikujemy za Serwisem Samorządowym PAP interpretację MEN, zgodnie z którą pracownik szkoły pracownik bezpośrednio podległy dyrektorowi szkoły może przewodniczyć Radzie Rodziców.
Czytelniczka zapytała: Czy pracownik administracyjny w szkole publicznej (kierownik administracyjno-gospodarczy będący w bezpośredniej podległości służbowej wobec dyrektora) może być jednocześnie przewodniczącym Rady Rodziców?
Wobec zbliżającego się terminu wyboru nowego dyrektora (30 kwietnia) pani przewodnicząca blokuje i celowo opóźnia możliwość zmiany w regulaminie Rady Rodziców, które by upoważniły wszystkich członków rady (a nie tylko sześciu członków prezydium) do wyboru członka komisji konkursowej. Pozdrawiam, mama 6-letniej pierwszoklasistki.
Odpowiedź MEN: Dyspozycje prawne dotyczące sposobu organizacji pracy i działania rady rodziców określa art. 53 i 54 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z art. 53 ust. 4 rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym samodzielnie określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady oraz m.in. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad.
Powyższe, upoważnienie ustawowe ma zapewnić gwarancje w zakresie autonomiczności rodziców zarówno na poziomie określania sposobu działania rady, jak również ustanawiania szczegółowych zasad swojej reprezentacji. Odnosząc się w tym kontekście do treści pytania należy wyjaśnić, że:
- Ustawodawca nie powołał na poziomie przepisów powszechnych zakazu łączenia przywołanych w pytaniu stanowisk i funkcji. Fakt szczególnego miejsca pracy rodzica nie może bowiem dyskryminować i wykluczać jego praw podmiotowych, zwłaszcza w obszarze związanym z kształceniem własnego dziecka.
- Niezależnie od potencjalnego sporu, który powstał na poziomie praktycznego stosowania obowiązującego regulaminu działania - nie może ulegać jednak wątpliwości, iż po wejściu w życie regulaminu - jest on wiążący dla wszystkich uczestników procesu.
Jeżeli obecnie istnieje potrzeba zmiany brzmienia regulaminu - musi być ona dokonana na jego podstawie i według trybu w nim przewidzianego. Odpowiednio, ze względu na demokratyczne procedury związane z ustaleniem regulaminu - należy przyjąć, iż rozwiązanie polegające na nadaniu przewodniczącemu i zastępcy wyłącznych kompetencji w jakiś obszarach - było usankcjonowaną wolą podmiotów (rodziców) stanowiących takie przepisy.
Równocześnie każde działanie przewodniczącego i jego zastępcy, niezgodne z treścią regulaminu - może być podstawą do interwencji w tej kwestii u dyrektora szkoły, a następnie u organu prowadzącego szkołę.
źródło: samorzad.pap.pl