Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obligatoryjna świetlica i biblioteka szkolna

Obligatoryjna świetlica i biblioteka szkolna fotolia.pl

Czy przepis artykułu 67 ust. 1 pkt 3 ustawy o systemie oświaty, nakłada na szkołę obowiązek prowadzenia świetlicy.

Zgodnie z powyższą normą ustawy o systemie oświaty, do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania m.in. ze świetlicy. Treść powyższego przepisu, zwłaszcza w zestawieniu z ust. 2 art. 67 ww. ustawy, a także wobec sformułowań użytych np. w art. 67a ust. 1 ustawy, pozwala na wyprowadzenie wniosku, że "powinność" określona w tym przepisie w istocie oznacza obowiązek zapewnienia takiej możliwości.

Analizując przedmiotową problematykę, zasadnym będzie odniesienie się do tezy zawartej w uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 kwietnia 2000 r., wydanego w sprawie o sygn. akt II SA/Wa 991/98. Jak wskazał tam NSA, przepis art. 67 ust. 1 ustawy o systemie oświaty daje podstawę do przyjęcia, że biblioteka szkolna jest pracownią szkoły, a jej organizacja i stworzenie uczniom możliwości korzystania z niej są obligatoryjne.

Przytoczone stanowisko, pozostaje także aktualne w odniesieniu do kwestii prowadzenia przez szkoły świetlicy (Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 października 2013 r., II SA/Wa 819/13 ). Ustawodawca, formułując treść art. 67 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, postawił bowiem znak równości w zakresie funkcjonalnym pomiędzy problematyką prowadzenia biblioteki i świetlicy szkolnej.

Konsekwencją powyższego stanowiska jest przyjęcie, że świetlica szkolna, jako pracownia szkolna, musi funkcjonować w strukturach szkoły i być prowadzona przez zatrudnionego w szkole nauczyciela. Tylko bowiem w takiej formie organizacyjnej świetlica szkolna i zatrudnieni w niej nauczyciele mogą realizować zadania przewidziane przepisami prawa. Istotne przy tym jest to, że poprzez włączenie świetlic szkolnych w system organizacyjny szkoły i wynikającą stąd konieczność zatrudniania w nich nauczycieli, zostały ustawowo zapewnione warunki realizacji w świetlicach szkolnych programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej oraz kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Również tylko przy takiej organizacji świetlic szkolnych możliwe jest sprawowanie nad nimi nadzoru pedagogicznego ze strony kuratora oświaty oraz ocena stanu i warunków działalności dydaktycznej przez nie prowadzonej.

W tym miejscu podkreślić należy, że powyższy pogląd jest zbieżny z tym, jaki zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z 16 stycznia 2013 r., wydanego w sprawie o sygn. akt I OSK 2472/12, gdzie stwierdził, że: "wskazane w art. 67 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, zapewnienie uczniom możliwości korzystania z biblioteki szkolnej, oznacza więc korzystanie z biblioteki szkolnej będącej organizacyjnie częścią szkoły publicznej, w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Tylko takie usytuowanie organizacyjne umożliwia szkole publicznej wykonanie obowiązku nałożonego dyspozycją art. 67 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty. Podobnie, tylko pozostawanie biblioteki w strukturze szkoły publicznej, gwarantuje zatrudnienie na stanowisku nauczyciela - bibliotekarza, osoby mającej kwalifikacje wymagane przepisami".

Czw., 10 Kw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka