Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej. Termin wejścia w życie ustawy to 3 miesiące od dnia publikacji. Większość regulacji wejdzie więc w życie listopadzie br. Ustawa wprowadza szereg zmian.
Usługa AML
Nowe prawo wprowadza usługę Advanced Mobile Location (AML), dzięki której będzie można przekazywać precyzyjne informacje o lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy 112 oraz inne trzycyfrowe numery alarmowe. Dzięki tej usłudze, gdy ktoś zadzwoni na numer alarmowy, jego dokładna lokalizacja zostanie przekazana służbom ratunkowym.
Wspólne ładowarki dla urządzeń mobilnych
Od teraz ładowarki do telefonów będą uniwersalne, co oznacza mniej odpadów elektronicznych. W sklepach będą informować, czy urządzenie sprzedawane jest z ładowarką, czy nie. Ładowarki mają być kompatybilne, co zmniejszy ilość elektroodpadów i pozwoli konsumentom oszczędzać. Urządzenia będą sprzedawane z ładowarką lub bez niej, a specjalne etykiety poinformują, w jaki sposób poprawnie ładować dane urządzenie. Natomiast piktogramy umieszczone na urządzeniach objętych regulacją będą informować o tym, czy do urządzania jest dołączona ładowarka.
Operator ma przedstawiać warunki umowy prostym językiem
Prawo zobowiązuje operatorów do tego, aby dostarczali konsumentom prostych i jasnych informacji o warunkach umowy, zanim ją podpiszą. Dzięki temu każdy użytkownik będzie mógł świadomie zdecydować, która oferta jest dla niego najlepsza. Dzięki nowym przepisom konsumenci będą mogli łatwo porównywać różne oferty usług telekomunikacyjnych. To rozwiązanie pomoże klientom znaleźć najkorzystniejsze propozycje na rynku.
Zwrot środków z konta prepaid
Konsumenci, którzy korzystają z usług prepaid, będą mogli odzyskać pozostałe środki na koncie, gdy przestaną korzystać z tych usług. To ułatwienie, które zwiększy ochronę praw użytkowników.
Eliminacja wątpliwych opłat
Nowe przepisy wprowadzą klarowne zasady dotyczące opłat, co zmniejszy ryzyko ukrytych kosztów. PKE wprowadza przejrzyste zasady naliczania dodatkowych opłat, dzięki którym operatorzy nie będą mogli naliczać wątpliwych opłat za dodatkowe usługi. Konsumenci będą mogli uniknąć nieprzewidzianych kosztów, co zwiększy ich zaufanie do operatorów.
Ochrona przed nieuczciwymi sprzedawcami
Użytkownicy usług dostaną więcej ochrony przed nieuczciwymi ofertami, szczególnie tymi składanymi w domach bez wcześniejszego umówienia.