Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w ustawie o systemie oświaty. MEN przedstawił projekt

Zmiany w ustawie o systemie oświaty. MEN przedstawił projekt fotolia.pl

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac – UD74).

Zmieniane ustawy

Przedstawiona przez MEN nowelizacja przewiduje zmiany w:

  1. ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
  2. ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej,
  3. ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
  4. ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe,
  5. ustawach zmieniających, tj. w ustawie z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, a także w ustawie z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.

Najważniejsze zmiany

Do najistotniejszych zmian zaproponowanych w projekcie należą m.in.:

  1. W zakresie egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego:
    1. Przedłużenie w latach szkolnych 2024/2025 i 2025/2026 odstąpienia od warunku uzyskania 30% punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym
    2. Wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (jako egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej
    3. Możliwość wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego
  2. W zakresie egzaminu zawodowego:
    1. Podobnie jak w przypadku egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego – wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora i operatora pracowni informatycznej
    2. Wprowadzenie możliwości przeprowadzenia egzaminów zawodowych z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzenia tych egzaminów także w części praktycznej, a także wprowadzenie możliwości sprawdzania prac w części praktycznej z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych
  3. W zakresie zmian w systemie informacji oświatowej:
    1. Dodanie podstawy prawnej do gromadzenia w SIO danych szkół o adresach innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz o adresach miejsc innych niż szkoła, w których jest przeprowadzanych egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny
    2. Rozszerzenie zakresu danych dziedzinowych ucznia gromadzonych w SIO o datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
  4. W zakresie dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe:
    1. Przeniesienie części rozwiązań z rozporządzenia MEN z dnia 30 sierpnia 2019 r. na poziom ustawy i dodanie regulacji dotyczących poziomu wykształcenia wymaganego od osoby mogącej uzyskać dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika oraz możliwości uwzględnienia, jako warunku uzyskania odpowiedniego dyplomu, określonych potwierdzonych kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie
    2. Określenie w rozporządzeniu wykazu dokumentów, które będą dawały możliwość uzyskania odpowiedniego dyplomu, dla zawodów określonych w obecnej klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego oraz poprzednich klasyfikacjach zawodów szkolnictwa zawodowego
  5. W zakresie branżowych centrów umiejętności:
    1. Uzupełnienie delegacji do wydania obwieszczenia o ogólnopolskiej sieci BCU na lata 2023-2028 o informacje dotyczące: dziedziny zawodowej określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 46c Prawa oświatowego, nazwy i adresu siedziby BCU, nazwy organu prowadzącego, nazwy organizacji branżowej właściwej dla dziedziny zawodowej, z która zostało zawarte porozumienie.

Projekt ustawy przewiduje nadto uproszczenie procedury wprowadzania zmian do podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, określenie zwaloryzowanych kwot dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników, a także stworzenie systemu informatycznego wspierającego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zakłada się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, za wyjątkiem niektórych przepisów, które wejdą w życie później.

ZPP prosi o uwagi

Mając na uwadze, iż projekt trafił do opiniowania przez KWRiST, Związek Powiatów Polskich uruchomił elektroniczną ankietę umożliwiającą zgłaszanie uwag do nowelizacji. Formularz dostępny jest pod adresem: zpp.pl/survey/index.php/. Uwagi można zgłaszać do 14 sierpnia br.

Z projektem ustawy można zapoznać się tutaj 

Pt., 2 Sp. 2024 0 Komentarzy
Przemysław Matysiak
Redaktor Przemysław Matysiak