Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Laptopy dla szkół opodatkowane

Laptopy dla szkół opodatkowane fotolia.pl

Komputery przenośne dla szkół są opodatkowane pełną stawką podatku VAT ale na komputer stacjonarny obowiązuje stawka 0%. Wyjaśnienie takiego stanu rzeczy można znaleźć odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 18265 w sprawie spójności polityki rządu na przykładzie VAT na komputery przenośne dla szkół.

W odpowiedzi na wstępie wyjaśniono, że zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 w zw. z załącznikiem nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) opodatkowaniu stawką 0% podlegają (po spełnieniu określonych warunków) dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych oraz dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, tj.:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Załącznik ten, stanowiący zamknięty katalog towarów, nie wymienia jednak komputerów przenośnych. W konsekwencji powyższego nie jest możliwe na podstawie ww. przepisów objęcie ich przedmiotową preferencją.

W tym kontekście należy zwrócić uwagę, że funkcjonowanie systemu podatku od wartości dodanej (w Polsce funkcjonujący jako podatek od towarów i usług) w państwach członkowskich Unii Europejskiej podlega ścisłej harmonizacji. Oznacza to, że wszystkie państwa członkowskie zobowiązane są do zapewnienia zgodności krajowych przepisów w zakresie tego podatku z regulacjami wynikającymi z prawa unijnego. Z tych względów również polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami unijnymi, w szczególności z przepisami dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Powyższa dyrektywa uniemożliwia państwom członkowskim UE dowolne kształtowanie wysokości stawek podatkowych i zwolnień od tego podatku. Dyrektywa ta przewiduje, co do zasady, stosowanie zwolnienia z prawem do odliczenia podatku (funkcjonującego w Polsce jako stawka podatku w wysokości 0%) jako szczególnego rodzaju rozwiązanie mające zastosowanie do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów (po spełnieniu określonych warunków). Nie przewiduje natomiast takiej możliwości w obrotach krajowych, poza ściśle wymienionym w dyrektywie katalogiem towarów i usług, który jednak nie obejmuje krajowych dostaw np. komputerów przenośnych.

Ministerstw wyjaśniło również, że wszelkie działania państw członkowskich, które nie znajdują oparcia w przepisach ww. dyrektywy Rady 2006/112/WE, narażają je na wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania naruszeniowego w zakresie niezgodnego z postanowieniami prawa unijnego stosowania przepisów VAT oraz skierowanie sprawy przed Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co może ostatecznie prowadzić do nałożenia na Polskę kar finansowych. Z powyższych względów nie jest zatem możliwe podjęcie przez ministra finansów inicjatywy legislacyjnej mającej na celu objęcie komputerów przenośnych przedmiotową preferencją podatkową, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy.

Źródło: sejm.gov.pl

Niedz., 22 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel