Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

MEN: silni, zwarci, gotowi. Czy aby na pewno?

MEN: silni, zwarci, gotowi. Czy aby na pewno? fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej zamieściło na swojej stronie materiał informacyjny 9 faktów o przygotowaniu szkół do przyjęcia sześciolatków. Jak nietrudno się domyślić, wszystko jest znakomicie przygotowane, nie ma żadnych trudności, a sześciolatki i ich rodzice tylko marzą i tupią nogami, aby już pójść do szkoły.

O sprawie przygotowań pisaliśmy już w poprzednim numerze (TUTAJ), przedstawiając wyniki kontroli NIK przeprowadzonej pod kątem przygotowania placówek edukacji na przyjcie sześciolatków. MEN nadal uprawia propagandę sukcesu i przekonuje, że wszystko jest w jak największym porządku. Przytaczamy więc w skrócie tezy materiału informacyjnego, zachęcając jednocześnie do zapoznania się TUTAJ z całym materiałem i wyrobienie sobie własnego zdania w tej ważnej sprawie.

1. Od 2009 r. do gmin trafiło 1.953,2 mld zł z budżetu państwa, a 831,5 mln zł ze środków unijnych przeznaczono na realizację projektów.
Gminy, placówki edukacyjne, nauczyciele i uczniowie otrzymują coraz więcej wsparcia ze środków rządowych i unijnych. W związku z edukacją dzieci sześcioletnich od 2009 r. zarówno z budżetu państwa, jak i ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego organy prowadzące otrzymały znaczne środki finansowe na wsparcie szkół podstawowych.

2. Kontrole sanitarne potwierdzają przygotowanie szkół do pracy z młodszym dzieckiem.
W przeprowadzonych w pierwszym półroczu 2012 r. przez Państwową Inspekcję Sanitarną kontrolach bardzo dobrą lub dobrą ocenę stanu przygotowania szkoły podstawowej do obniżenia wieku otrzymało ponad 93% skontrolowanych placówek. Z raportu Głównego Inspektora Sanitarnego za 2012 r. wynika również, że większość skontrolowanych szkół zapewniła uczniom właściwe, czyli bezpieczne i higieniczne warunki do nauki. Podobnie jak w latach poprzednich, tylko niewielki odsetek budynków szkół (0,5%) był w złym stanie techniczno-sanitarnym oraz higienicznym.

3. Nauczyciele pracujący w szkołach posiadają kwalifikacje do pracy z młodszym dzieckiem.
Wszyscy nauczyciele pracujący w klasach I-III muszą posiadać kwalifikacje odpowiednie do pracy z młodszym dzieckiem w przedszkolu i szkole. W komunikacie zamieszczonym 16 października 2013 r. na stronie internetowej Najwyższej Izby Kontroli czytamy, że „wszystkie skontrolowane przez NIK szkoły zatrudniały nauczycieli posiadających pełne kwalifikacje do nauczania sześciolatków".

4. Poprawia się opieka świetlicowa w szkołach podstawowych.
Zwiększa się liczba nauczycieli opiekujących się dziećmi w świetlicy. Pomimo odnotowanego od 2006 r. spadku liczby uczniów w szkołach podstawowych o prawie 13%, liczba etatów nauczycieli w świetlicach w szkole podstawowej zwiększyła się o 16%. Z badania zleconego przez MEN w ramach projektu unijnego wynika, iż ze świetlicy korzystało 70% uczniów badanych szkół podstawowych.

5. Coraz więcej dzieci uczących się w szkołach podstawowych ma możliwość korzystania z posiłków w szkole.
Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmuje współpracę z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej w zakresie upowszechniania i monitorowania w szkołach i placówkach oświatowych rządowego programu  Pomoc państwa w zakresie dożywiania.

6. Od lat systematycznie spada liczba uczniów w klasie, w szczególności w szkołach podstawowych.
Od roku szkolnego 2006/2007 zmniejszyła się średnia liczba uczniów w klasach w szkołach podstawowych - w roku szkolnym 2012/2013 w klasie średnio uczy się 18 uczniów. Warto zauważyć, że średnia liczba uczniów w oddziale w szkołach usytuowanych na terenach wiejskich jest mniejsza i wynosi 15 uczniów, w szkołach miejskich zaś 22 uczniów.

7. W latach 2009-2013 naukę w pierwszych klasach rozpoczęło 240 tys. sześciolatków.
Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym (TUNSS, 2013) pokazują, że rodzice 6-i 7-latków dobrze oceniają zarówno opiekę, jak i edukację dziecka. Około 81% (wiosna 2013) rodziców 6-latków uczęszczających do pierwszej klasy szkoły podstawowej jest całkowicie zadowolonych z edukacji dziecka. Ponadto, niezależnie od wybranej ścieżki edukacyjnej, zdecydowana większość rodziców, tj. około 94-96% (wiosna 2013) jest zdecydowanie i raczej zadowolona z nauczyciela dziecka.

8. Lepsza jakość edukacji dzieci w młodszym wieku szkolnym
Jak pokazują wyniki prowadzonego od kilku lat monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w szkołach, zgodnie z deklaracją dyrektorów badanych szkół, nauczyciele coraz chętniej stosują aktywizujące metody nauczania, tj. tworzenie sytuacji zadaniowych, ćwiczenia manipulacyjne, zabawy dydaktyczne czy wycieczki w teren. Ważnym elementem wdrożenia dziecka do edukacji szkolnej jest zapewnienie mu okresu adaptacyjnego. W większości badanych szkół okres ten trwał do 2 miesięcy.

9. Sytuacja demograficzna sprzyja obniżeniu wieku szkolnego i przyjęciu do szkół dodatkowego rocznika dzieci sześcioletnich.
Od połowy lat 90. XX wieku w Polsce systematycznie zmniejsza się liczba uczniów wszystkich rodzajów szkół. Od roku szkolnego 2005/2006 do 2012/2013 liczba uczniów w szkołach podstawowych zmalała o ponad 441 tys., a więc o więcej niż jeden rocznik dzieci sześcioletnich. Gdyby nie decyzje rodziców o rozpoczęciu edukacji szkolnej dzieci w wieku sześciu lat, spadek ten byłby jeszcze większy, bo wynosiłby ponad 507 tys. Spada również liczba uczniów w gimnazjach. Od roku szkolnego 2005/2006 w porównaniu z rokiem 2011/2012 liczba uczniów w tym typie szkoły zmalała o 435 tys. Oznacza to, że w samorządach, które wprowadzają obniżenie wieku szkolnego, liczba uczniów w ciągu ostatnich 6 lat zmalała o ponad 876 tys.

W szkole jest miejsce dla młodszych dzieci, a obniżenie wieku szkolnego będzie miało korzystny wpływ na zwiększenie szans edukacyjnych dzieci.

źródło: men.gov.pl

Czw., 24 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun