Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowoczesna lekcja w praktyce

Nowoczesna lekcja w praktyce fotolia.pl

Zdaniem 61% Polaków, nowoczesna lekcja to taka, gdzie uczniowie są uczeni jak samodzielnie zdobywać wiedzę i wykorzystywać ją w praktyce, a nie jedynie ją zapamiętywać . 14 października br. taka właśnie lekcja odbyła się w warszawskiej Szkole Podstawowej nr 103. Gościem zajęć pod tytułem „Przeprowadzamy wywiad" była dziennikarka Dorota Wellman. Scenariusz, film i karty pracy wykorzystane podczas lekcji pochodziły z zasobów portalu wiedzy dla nauczycieli Scholaris.

Uczestnicy lekcji z udziałem Doroty Wellman, która odbyła się w Dniu Edukacji Narodowej, przekonali się, jak w praktyce mogą wyglądać współczesne zajęcia w szkole. Lekcja z udziałem gościa – eksperta była nowoczesna nie tylko dzięki użyciu tablicy multimedialnej i materiałów wizualnych, ale także dzięki ciekawej i angażującej uczniów formule, dającej możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce.

Lekcję z udziałem dziennikarki poprowadziły nauczycielki języka angielskiego Judyta Stępień i Agnieszka Straszewska, które są również opiekunkami redagowanej przez uczniów gazetki „Z Górki do Stotrójki". W przygotowanych i przeprowadzonych przez obie nauczycielki zajęciach wzięli udział uczniowie, członkowie redakcji szkolnego miesięcznika. Scenariusz lekcji pt: „Przeprowadzamy wywiad" oraz związany z tematem film i karty pracy nauczycielki wyszukały na portalu Scholaris. Potem zmodyfikowały zasoby z portalu zgodnie ze swoimi potrzebami. Kreatywnym rozwinięciem scenariusza było zaproszenie na lekcję dziennikarki Doroty Wellman.

Podczas zajęć z Dorotą Wellman redaktorzy szkolnej gazetki uczyli się stawiania pytań otwartych i kulturalnego prowadzenia dialogu. Odwołując się do zaprezentowanego filmu oraz doświadczenia gościa, na lekcji omówiono także cechy charakteryzujące wywiad jako formę dziennikarską. W podsumowaniu pierwszej części zajęć, uczestnicy podkreślili kluczowe znaczenie przygotowania do wywiadu i odpowiedniego formułowania pytań. Dorota Wellman poparła wnioski uczniów przykładami z własnego doświadczenia. Potem przyszedł czas na wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce. Uczniowie, pracując w grupach, opracowali pytania do wywiadu z Dorotą Wellman.

Dziennikarka zapytana o wrażenia z lekcji, w której wzięła udział, skomentowała, że to jest właśnie kierunek rozwoju, w którym powinna podążać edukacja. Dodała też, że nie wyobraża sobie już dziś zajęć, podczas których nauczyciel zza katedry opowiada, dzieci notują, a potem jest klasówka. Jej zdaniem, skoro nasze życie w każdej dziedzinie przenosi się do internetu, również w edukacji stąd musimy czerpać inspirację.

Wydarzenie skomentował również Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris: - Cieszę się, że w polskich szkołach coraz częściej organizowane są takie nowoczesne, interaktywne lekcje Dzięki zasobom portalu Scholaris podobne zajęcia można przeprowadzić w każdej szkole, na przykład z udziałem miejscowego dziennikarza lub innych dostępnych ekspertów. Materiały zaczerpnięte z portalu można wykorzystywać niezależnie od poziomu wyposażenia szkoły w sprzęt. Można je również adaptować na własny użytek, jak miało to miejsce w tym przypadku. Warto podkreślić, że na portalu Scholaris dostępne są rzetelne i sprawdzone materiały ze wszystkich przedmiotów nowej podstawy programowej.

Źródło: ORE, Scholaris

Czw., 17 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka