Nowe podejście do edukacji – to nowa strategia Komisji Europejskiej, która ma zagwarantować Europejczykom poziom edukacji adekwatny do rosnących wymagań rynku. Zakłada ona m.in. podniesienie kompetencji językowych, informatycznych a także dotyczących przedsiębiorczości. Zmiany mają przyczynić się do wzrostu gospodarczego, którego bazą będą wysoce wykwalifikowani i wszechstronni ludzie.
Nowe Podejście do Edukacji w skrócie:
- należy położyć większy nacisk na rozwój umiejętności o charakterze ogólnym oraz umiejętności podstawowych na wszystkich etapach edukacji; odnosi się to w szczególności do umiejętności w zakresie przedsiębiorczości oraz kompetencje informatyczne;
- nowy benchmark w zakresie nauki języków obcych: do 2020 r. co najmniej 50 proc. 15-latków powinno znać pierwszy język obcy (obecnie 42 proc.) a co najmniej 75 proc. powinno uczyć się drugiego języka obcego (obecnie 61 proc.);
- niezbędne są inwestycje, aby stworzyć światowej klasy systemy kształcenia i szkolenia zawodowego oraz zwiększyć wykorzystanie uczenia się poprzez praktykę;
- państwa członkowskie muszą w większym stopniuuznawać kwalifikacji i umiejętności, łącznie z tymi, które nabyto poza formalnym systemem kształcenia i szkolenia;
- należy w pełni wykorzystać rozwiązania technologiczne, w szczególności internet; szkoły, uniwersytety i instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego muszą zwiększyć dostęp do kształcenia za pomocą otwartych zasobów edukacyjnych;
- reformy te muszą być wspierane przez dobrze wyszkolonych, zmotywowanych i przedsiębiorczych nauczycieli;
- należy odpowiednio ukierunkować finansowanie, aby zmaksymalizować zwrot z inwestycji; niezbędny jest dialog na temat finansowania edukacji zarówno na poziomie krajowym jak i na poziomie unijnym, w szczególności jeżeli chodzi o szkolenie zawodowe i kształcenie na poziomie wyższym;
- niezbędne jest podejście partnerskie; pobudzanie innowacji i zacieśnianie współpracy pomiędzy światem nauki i biznesu wymaga zarówno finansowania publicznego jak i prywatnego.
Więcej szczegółów na stronach Parlamentu Europejskiego.