Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Korki z Unii. Dobra praktyka

Korki z Unii. Dobra praktyka fotolia.pl

Magda nie boi się już matury z matmy, Małgosia uwierzyła w siebie i pozbyła się kompleksów językowych. Dziewczyny miały szczęście, uczą się w „Norwidzie". To w tym ostrowieckim liceum uczniowie dostali szansę skorzystania z bezpłatnych korepetycji, które pozwoliły im lepiej przygotować się do matury.

Znaczna część uczniów Liceum Ogólnokształcące nr IV w Ostrowcu pochodzi ze środowisk dotkniętych problemem marginalizacji społecznej i ma utrudniony dostęp do edukacji. Większość z nich dojeżdża lub mieszka w internacie. Niektórzy wychowują się w rodzinie niepełnej, a niemal jedna czwarta uczniów pochodzi z rodzin wielodzietnych. Rodzice nie mają wyższego wykształcenia, co wpływa na ambicje edukacyjne i zawodowe dzieci. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że dzieci będą powielały postawy swoich rodziców i, tak samo jak oni, będą miały niskie aspiracje zawodowe.

Nauczyciele „Norwida" postanowili wspomóc grupę uczniów najbardziej potrzebujących i poszukać środków finansowych, które pozwoliłyby zorganizować dodatkowe zajęcia wyrównawcze oraz poszerzające wiedzę i doskonalące umiejętności, zwłaszcza w zakresie języków obcych, biologii, matematyki. Taką szansę dawał PO KL, który w ramach priorytetu IX, poddziałania 9.1.2, pomógł rozwiązać ten problem.

Najważniejsze działania w ramach projektu to dodatkowe zajęcia z matematyki, biologii, języków angielskiego i niemieckiego dla uczniów klas II i III. Młodzież otrzymała bezpłatnie pakiet materiałów szkoleniowych. Na realizację projektu szkoła dostała 200 tys. zł. Dzięki temu można było przeprowadzić 920 godzin zajęć, które pomogły lepiej przygotować się do egzaminu dojrzałości. Z pieniędzy EFS sfinansowano także remont i zakup wyposażenia pracowni językowej.

Sala jest przytulna, co stwarza warunki do nauki, gdyż eliminuje czynnik stresu – mówi Irena Stępniak, lektor j. angielskiego. – Żywa kolorystyka eliminuje monotonię i znużenie. Stałe przebywanie wśród symboli związanych z Wielką Brytanią działa na podświadomość – dodaje.

Programem, który był odpowiedzią na potrzeby uczniów, ich rodziców i nauczycieli, zostało objętych 240 osób – niektóre z nich uczestniczyły w dwóch lub nawet trzech typach szkoleń. Szansę na dodatkowe zajęcia otrzymali uczniowie z terenów wiejskich, wychowujący się w rodzinie niepełnej lub wielodzietnej i tacy, których rodzice nie mają stałej pracy lub wyższego wykształcenia. Uczeń musiał spełnić przynajmniej jedno z kryteriów, ale o miejscu na liście decydowała ich jak największa liczba. Program realizowany był od 1 stycznia 2009 r. do 31 lipca 2010 r. Podjęte działania przyniosły spodziewane rezultaty. Opinie uczniów i nauczycieli są dowodem na to, jak bardzo ten projekt był potrzebny.

Potrafię teraz rozwiązywać samodzielnie coraz trudniejsze zadania. Jestem wdzięczna pani profesor, że potrafiła mnie zachęcić, zmotywować do pracy. Tłumaczyła tak, że wszystko nagle stawało się jasne. Poznałam zupełnie inne oblicze matematyki i chyba ją polubiłam – mówi Wioleta Mikla.

Zajęcia odbywały się w grupach 10-osobowych, co gwarantowało indywidualną pracę z uczniem zarówno słabym, jak i zdolnym. – Nikt nie był anonimowy. Pozwoliło to na zweryfikowanie wiedzy i umiejętności każdego uczestnika – przekonuje Małgorzata Stańczak, trener matematyki.

Dzięki bezpłatnym zajęciom zmniejszył się odsetek uczniów, którzy na egzaminie maturalnym mieli najsłabsze wyniki. Korzystający z zajęć w ramach projektu uzyskali znacznie wyższe wyniki na egzaminie maturalnym w porównaniu ze średnimi wynikami w szkole. Uczniowie ci nie musieli chodzić na płatne korepetycje. Wspólna praca rodziców, uczniów i nauczycieli w przyszłości przyniesie inne efekty; otworzy młodym ludziom szanse na lepsze życie i zmotywuje do dalszego rozwoju.

Anna Trojanowska, koordynator ds. merytorycznych: Nasza młodzież ma ogromny potencjał, ale zdolności często nie miały odpowiednich warunków, by mogły się rozwijać. Znaczna część uczniów pochodzi ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym, dlatego chcieliśmy ich wesprzeć. Stąd pomysł na napisanie tego projektu. Gdyby nie fundusze unijne, wielu naszych uczniów nie miałoby możliwości udziału w dodatkowych zajęciach przygotowujących do matury. Dzięki środkom Europejskiego Funduszu Społecznego zafundowaliśmy im bezpłatne korepetycje, a tym samym stworzyliśmy szansę dostania się na lepsze, renomowane uczelnie, co zapewni im dobry start w przyszłość.

Agnieszka Gębura, uczestniczka: Uważam, że te zajęcia były bardzo potrzebne. Szkoda, że było ich tak mało. W planie lekcji mamy zbyt mało godzin matematyki, dlatego każde dodatkowe zajęcia były zbawieniem dla większości z nas. Nie każdego przecież stać na płatne korepetycje. Zdecydowanie rozwinęłam swoje umiejętności, powtórzyłam i usystematyzowałam wiedzę przed maturą. W grupie było tylko 10 osób, więc każdy mógł się wykazać, samodzielnie rozwiązać zadanie czy ćwiczenie pod kierunkiem nauczyciela.

Magdalena Grabowska, uczestniczka: Zajęcia z matematyki były bardzo przydatne, ponieważ poszerzyłam znacząco swoją wiedzę z tego przedmiotu. Jestem teraz w stanie rozwiązać większą liczbę zadań w dużo krótszym czasie. Nie boję się matury z matmy. A dzięki miłej atmosferze udało nam się stworzyć grupę, która współpracuje – nie rywalizuje. Wcale nam nie przeszkadzało, że trzeba było przyjechać do szkoły na 7 rano.

Źródło: Dobre praktyki EFS w Polsce, Projekty wyróżnione w konkursie „Dobre praktyki EFS 2010", MRR

Śr., 10 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka