Nowi właściciele działki leśnej nabyli las, w którym nie została wprowadzona roślinność leśna i nie została odnowiona uprawa leśna. Teren działki porasta zaledwie kilka drzew i zlokalizowane są na niej budy kempingowe oraz miejsce na ognisko. Czy w takiej sytuacji obowiązek ponownego wprowadzenia roślinności leśnej można nałożyć na poprzedniego właściciela lasu?
Odpowiedź: Nie. Obowiązek ponownego wprowadzenia roślinności leśnej (upraw leśnych) przez poprzedniego właściciela lasu nie znajduje oparcia w przepisach prawa.
Z treści art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy o lasach (uol) stanowiącego, że właściciela lasów są obowiązki do ponownego wprowadzania roślinności leśnej w lasach w okresie do 5 lat od usunięcia drzewostanu nie wynika powiązanie tego obowiązku z osobą, która dokonała usunięcia drzewostanu. Przeciwnie, przepis ten stanowi o obowiązku ponownego wprowadzenia roślinności leśnej przez właściciela lasu.
Właściciel, który po usunięciu drzewostanu zbył nieruchomość leśną nie może zostać zobowiązany przez starostę do ponownego wprowadzenia roślinności leśnej na gruncie, którego nie jest już właścicielem. Obowiązek ten może być nałożony jedynie na osobę będącą właścicielem gruntu leśnego w chwili wydawania decyzji.
W orzecznictwie sądowoadministracyjnym podnosi się, że przepis art. 13 ust. 1 pkt 2 uol przewiduje obowiązek ponownego wprowadzenia roślinności leśnej w terminie 5 lat, przy czym jest to termin, w którym właściciel powinien wykonać ten obowiązek dobrowolnie. Stwierdzenie natomiast przekroczenia tego terminu nie pozbawia właściwego organu kompetencji do wydania decyzji nakazowej w trybie art. 24 uol, lecz przeciwnie zobowiązuje organ do jej wydania (zob. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 17 stycznia 2018 r., sygn. akt II SA/Gd 434/17, CBOSA).
Co równie istotne, NSA stwierdził, że właściciel nieruchomości leśnej musi mieć świadomość szczególnych obowiązków publicznoprawnych, które na nim ciążą zgodnie z przepisami ustawy o lasach i w żadnym razie nie są one uzależnione od jego sytuacji materialnej (zob. wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. akt II OSK 1129/18, CBOSA).
Opracowano na podstawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 19.03.2024 r., sygn. akt II SA/Ol 1072/23, orzeczenie prawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl