Resort kultury przygotował nowelizację rozporządzenia w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem. Celem zmiany przepisów jest wprowadzenie większej ochrony praw właściciela nieruchomości podlegającej wpisowi do gminnej ewidencji zabytków, poprzez nałożenie na organy administracji obowiązków informacyjnych dotyczących podejmowanej wobec nieruchomości czynności materialno-technicznej.
W tym celu autorzy wprowadzają dla wojewódzkiego konserwatora zabytków obowiązek zawiadamiania właściciela zabytku o zamiarze włączenia karty ewidencyjnej zabytku do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Analogicznie wójt (burmistrz, prezydent miasta) byłby zobowiązany zawiadomić właściciela zabytku o zamiarze włączenia i samym włączeniu karty adresowej zabytku do gminnej ewidencji zabytków. Określone zostały również tryby dokonywania korekty danych w kartach krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków.
W przypadku, gdy włączenie do ewidencji będzie dotyczyło zabytku stanowiącego historyczny układ urbanistyczny lub ruralistyczny, historyczny zespół budowlany, teren, na którym znajduje się znaczna ilość zabytków archeologicznych lub nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym - zawiadomienia dokonywane będą w drodze obwieszczenia umieszczanego na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej na okres nie krótszy niż 14 dni.
Z projektem można zapoznać się tutaj. Będzie on opiniowany przez zespół ds. edukacji, kultury i sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.