Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Do kogo trafią środki? – podsumowanie listopadowego posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST

Do kogo trafią środki? – podsumowanie listopadowego posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST fotolia.pl

Ministerstwo Infrastruktury chce, by połowa kwoty pobranej za rozpatrzenie wniosku o potwierdzenie ważności dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej trafiała do budżetu państwa. Związek Powiatów Polskich sprzeciwia się temu pomysłowi.

W środę, 19 listopada, odbyło się posiedzenie Zespołu do Spraw Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W porządku obrad znalazły się trzy projekty.

Podział „fifty fifty” nie satysfakcjonuje

Ważnym tematem był projekt ustawy o zmianie ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m oraz ustawy o bezpieczeństwie morskim (UD 305). Nowelizacja przewiduje m.in. wprowadzenie obowiązku przeglądu wstępnego, któremu podlegać będą jednostki, chcące uzyskać polską przynależność.

Związek Powiatów Polskich zgłosił do projektu kilka uwag, z których część została uwzględniona. W czasie posiedzenia mec. Mateusz Jabłoński podniósł kwestię dotyczącą podziału środków pozyskanych z tytułu opłat za rozpatrzenie wniosku o potwierdzenie ważności dokumentu rejestracyjnego. ZPP nie zgadza się z proponowanym w projekcie rozwiązaniem.

– Dotychczas wszystkie opłaty związane z rejestracją stanowiły odpowiednio dochód powiatu albo przychód właściwego polskiego związku sportowego, z zastrzeżeniem że 10 zł z każdej opłaty w odniesieniu do 3 wniosków stanowi niepodatkową należność budżetu państwa o charakterze publicznoprawnym – mówił. – Natomiast (...) w odniesieniu do wprowadzonego wniosku o potwierdzenie ważności dokumentu, nowelizacja przewiduje, żeby 50% środków z tej opłaty zasilało budżet powiatu lub właściwego związku sportowego, a drugie 50% stanowiło niepodatkową należność budżetu państwa o charakterze publicznoprawnym. (…) Wprowadzenie nowego rodzaju wniosku do obsługi, za co odpowiedzialne będą poszczególne powiaty, przy jednoczesnym bezpodstawnym uszczupleniu ich udziału w zyskach za jego realizację i przekazanie pozostałej części na rzecz Państwa, które udziału w wykonywaniu tego zadania nie bierze, jest niedopuszczalne. (…) Takie dodatkowe czynności do przeprowadzenia to zarazem dodatkowe obciążenia administracyjne, płacowe i kadrowe, które spadnie oczywiście na barki powiatów.

W odpowiedzi przedstawicielka resortu wyznała, że taki podział środków nie oznacza straty dla jednostek samorządu terytorialnego.

Możemy tę opłatę, i pozostałe opłaty również, ukształtować w ten sposób, żeby ona odzwierciedlała koszty po państwa stronie – zapewniała. – W moim przekonaniu, jednocześnie nie stoi to na przeszkodzie, żebyśmy też zapewnili odpowiednie środki dla administratora systemu REJA24, dla administracji morskiej i administracji śródlądowej, która wykonuje, cały szereg czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad jednostkami zarejestrowanymi pod polską banderą.

Do czasu posiedzenia strona samorządowa nie otrzymała ostatecznej wersji projektu. Akt ma ulec zmianie na skutek uwag resortów oraz Rządowego Centrum Legislacji. Temat będzie kontynuowany.

Pozostałe sprawy

W porządku obrad znalazł się także projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (UD316). Związek Powiatów Polskich nie zgłaszał do niego uwag. Część przepisów objętych zakresem dokumentu znalazła się także w ustawie oczekującej na podpis Prezydenta. Jeżeli wejdzie w życie, przepisy procedowanego projektu zostaną stosownie zredukowane. Strona samorządowa oczekuje na przekazanie jej wersji projektu po uzgodnieniach międzyresortowych. Temat będzie kontynuowany.


Ostatnim punktem obrad był projekt rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki zmieniający rozporządzenie w sprawie projektu planu ogólnego gminy, dokumentowania prac planistycznych w zakresie tego planu oraz wydawania z niego wypisów i wyrysów. Żadna z korporacji samorządowych nie zgłosiła uwag do projektu. Zespół zarekomendował pozytywną opinię.

Wt., 2 Gr. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Anna Dąbrowska