W połowie grudnia ma dojść do podpisania kluczowego porozumienia między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a władzami Poznania dotyczącego gruntownej przebudowy głównej stacji kolejowej w mieście. Informację tę przekazał podczas posiedzenia wyjazdowego sejmowej komisji infrastruktury wiceminister Piotr Malepszak, który zapowiedział, że przedmiotowe porozumienie ma wyznaczyć ramy współpracy przy przygotowaniu inwestycji, która w perspektywie dekady doprowadzi do powstania nowoczesnego obiektu dworcowego w miejscu obecnie nieużytkowanego budynku.
Plan zakłada, że nad istniejącymi peronami ma powstać całkowicie nowa konstrukcja, obejmująca osiem peronów i szesnaście torów. Budowa ma być zintegrowana z przekształceniem układu torowego na terenie, gdzie obecnie znajduje się zamknięty od 2013 r. stary dworzec. To właśnie ta lokalizacja, zdaniem wiceministra, ma zapewnić znacznie większą funkcjonalność niż obecny obiekt potocznie określany „chlebakiem”, usytuowany poza główną osią stacji i od lat krytykowany przez pasażerów za niedostateczną wygodę użytkowania.
Piotr Malepszak wyjaśniał również, że udział miasta w projekcie będzie skupiał się przede wszystkim na kwestiach urbanistycznych i architektonicznych, tak aby nowa infrastruktura dobrze wpisała się w otoczenie i odpowiadała na potrzeby mieszkańców. Rolę głównego inwestora, zwłaszcza w wymiarze finansowym, przejmą PKP PLK, które mają przedstawić szczegółowy harmonogram prac przy okazji grudniowego podpisania dokumentu.
Przedstawiciel resortu infrastruktury zaznaczył również, że budowa dworca będzie tylko jednym z elementów szerzej zakrojonej modernizacji całego poznańskiego węzła kolejowego. Dokumentacja dla tego przedsięwzięcia ma zostać opracowana do 2029 r. Obecnie trudno jeszcze określić dokładną datę zakończenia budowy nowego obiektu, choć według wiceministra funkcjonujący dziś budynek dworcowy pozostanie w użyciu co najmniej przez kolejne dwie dekady, dlatego konieczne jest już teraz podejmowanie działań, które skrócą ten okres do możliwego minimum.
Wstępne kosztorysy dotyczące przekształcenia całej stacji sprzed kilku lat zakładały wydatki rzędu około 5 miliardów złotych. Przedstawiciel rządu zwrócił uwagę, że bardziej szczegółowe informacje w zakresie nakładów finansowych powinny zostać przedstawione również 12 grudnia 2025 r., gdy obie strony formalnie zawiążą współpracę.
Źródło: MI