Na ostatnim ubiegłorocznym spotkaniu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego omówione zostały: projekty Działów XII oraz VIII a także podsumowany wyniki zakończonych konsultacji społecznych.
Dział XII odnosi się do kwestii rejestru budowlanego. Zgodnie z projektem, celem Rejestru jest zapewnienie powszechnego dostępu do informacji dotyczącej stanu zagospodarowania przestrzeni. Rejestr ma być prowadzony w systemie teleinformatycznym. Zawartość Rejestru jest szeroka, zawiera on szereg informacji z zakresu procesu inwestycyjno-budowlanego, w tym planowania i zagospodarowania przestrzennego, procesu realizacji inwestycji, nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego, a także dotyczących nielegalnych działań inwestycyjnych. Podstawowym punktem odniesienia dla danych zamieszczanych w Rejestrze będzie numeracja działek ewidencyjnych. Projekt wskazuje także na katalog organów zobowiązanych do umieszczania danych w Rejestrze. W projekcie znajduje się także przepis ustanawiający powszechne prawo dostępu do dokumentów i informacji znajdujących się w Rejestrze, z którym związany jest obowiązek zapewnienia dostępu do Rejestru przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Komisja zdecydowała o nadaniu zbiorowi danych nazwy Rejestr urbanistyczno-budowlany, zaś dyskusja nad ewentualną zmianą nazwy na ewidencję będzie kontynuowana na dalszym etapie prac.
Komisja zdecydowała ponadto o zamieszczeniu przepisu mówiącego o możliwości pobrania wydruków komputerowych z Rejestru, o mocy równej odpisom (zgodnie z propozycją Krajowej Izby Radców Prawnych Zgłoszoną w konsultacjach społecznych).
Działu VIII dotyczy zaś szczególnych zasad inwestowania na obszarach zdegradowanych. W projekcie dokonano - w ślad za tezami – podziału regulowanej materii na dwa rozdziały, z których pierwszy dotyczy zasad inwestowania na obszarach zdegradowanych technicznie, zaś drugi - gospodarowania przestrzenią w gminach dotkniętych klęskami żywiołowymi.
Komisji podjęła następujące rozstrzygnięcia:
- Przyjęto zaprezentowany projekt Działu XII do dalszych prac.
- Rewitalizacja pozostanie zadaniem własnym gminy, ale nie zostanie określona jako zadanie obligatoryjne.
- Z projektu Działu VIII wykreślone zostaną wszelkie ustalenia dotyczące społecznych uwarunkowań rewitalizacji.
Komisja przedyskutowała ponownie kwestię uregulowań dotyczących standardów urbanistycznych oraz krajowych i lokalnych przepisów urbanistycznych. Komisja zdecydowała, iż przepisy urbanistyczne będą określać warunki gospodarowania przestrzenią w gminie.
Komisja zapoznała się z podsumowaniem wyników konsultacji społecznych tez Kodeksu urbanistyczno-budowlanego w wersji przyjętej na posiedzeniu w dniu 18 września 2013 r. Konsultacje trwały od 4 października do 14 listopada 2013 r. Nadesłano około 100 zgłoszeń zawierających obszerne uwagi dotyczące tez.