Ustawa z dnia 22 lipca 2010 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw wprowadziła zasadę, że podmioty zarządzające drogami wewnętrznymi, ustalając organizację ruchu na tych drogach stosują znaki i sygnały drogowe oraz zasady ich umieszczania wynikające z przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Jednocześnie podmioty te zostały zobligowane do dostosowania oznakowania dróg, do nowych wymagań. W dniu 20 sierpnia 2010 roku upływa termin takiego dostosowania, a dzień później wchodzi w życie przepis penalizujący niewłaściwe oznakowanie dróg wewnętrznych.
Zgodnie z dodawanym art. 85a Kodeksu Wykroczeń kara grzywny będzie groziła za naruszenie przepisów dotyczących sposobu oznakowania dróg wewnętrznych, a także zlecenie wadliwego dokonania tej czynności. Zakres penalizowanych zachowań jest szeroki – jak wskazano w doktrynie naruszenie przepisów może polegać na użyciu znaków nieprzewidzianych w przepisach, o innych wielkościach i wymiarach, niepokrytych na licach materiałami odblaskowymi lub z niewłaściwymi typami folii, z licami niespełniającymi wymogów fotometrycznych i kolometrycznych w zakresie odblaskowości i barwy, z napisami nieodpowiadającymi wzorom, na postawieniu znaku w niewłaściwym miejscu, w nieodpowiedniej odległości lub wysokości itp. (por. R.A.Stefański, Wykroczenie naruszenia przepisów dotyczących sposobu znakowania dróg wewnętrznych, Prokuratura i Prawo z 2010 roku, Nr 12, s. 6-17).
Warto zauważyć, że wadliwe oznakowanie dróg publicznych nie podlega sankcjom, zatem przywołany przepis art. 85a nie rozciąga się na skrzyżowania dróg wewnętrznych z drogami publicznymi – jako że pozostają one we właściwości zarządcy (i organu zarządzającego ruchem) drogi publicznej.