Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dla powiatów. Obliczenia śladu węglowego – pomocne narzędzie do tworzenia strategii rozwoju

Dla powiatów. Obliczenia śladu węglowego – pomocne narzędzie do tworzenia strategii rozwoju fotolia.pl

W Instytucie na rzecz Ekorozwoju trwają pilotażowe obliczenia śladu węglowego dla pięciu powiatów. Prace prowadzone są wraz z ekspertami z Politechniki Warszawskiej oraz firmy TransEko. Obliczenia te pokażą powiatom, ile emitują CO2 i wskażą, w których sektorach należy wprowadzić innowacyjne rozwiązania, które przełożą się na zmniejszenie emisji CO2 i poprawę powietrza w powiecie.

W gestii powiatów leży odpowiedzialność za jakość życia lokalnej społeczności oraz jej rozwój. Kreowanie tego rozwoju nie jest możliwe bez rzetelnej oceny aktualnego stanu spraw społecznych, gospodarczych i ekologiczno-przestrzennych oraz przemyślanego wytyczenia pożądanych kierunków rozwoju na najbliższe lata. Stąd potrzeba tworzenia strategii rozwoju, które będą zachowywać spójność ze strategicznymi celami i programami formułowanymi na poziomie gminy, powiatu i regionu z polityką krajową i UE. Instytut na rzecz Ekorozwoju w ramach projektu Dobry Klimat dla Powiatów (realizowanego wspólnie ze Związkiem Powiatów Polskich) podjął się zadania pilotażowego obliczenia śladu węglowego. Wspólnie z ekspertami z Politechniki Warszawskiej oraz firmy TransEko analizuje dane. Obliczenia śladu węglowego będą przekazane powiatom wraz z rekomendacjami, w których sektorach należy wprowadzić odpowiednie działania, aby ograniczyć emisję CO2. Badania te zostaną powtórzone za trzy lata.

W Polsce jeszcze mało kto decyduje się na tego typu obliczenia. A przecież, znając wielkość śladu węglowego można sprawniej budować innowacyjne strategie rozwoju powiatu, gminy, regionu. Obliczenia śladu węglowego mogą być wykorzystywane jako instrument dający możliwości planowania działań ochrony klimatu, powietrza – mówi Wojciech Szymalski koordynator projektu Dobry Klimat dla Powiatów.

Po co powiatom ślad węglowy?

Aby obliczyć ślad węglowy, należy zbadać różne sektory. Dane wyodrębnione w czasie tych badań pozwalają na wyciągniecie ciekawych wniosków oraz określenie kierunków działania. Widać to, analizując chociażby poszczególne dziedziny – lokalną energetykę, transport, rolnictwo i gospodarkę odpadami.

I tak, np. zebranie wszystkich niezbędnych do sporządzenia śladu węglowego informacji daje już niepowtarzalną okazję do analiz gospodarki energetycznej na terenie powiatu oraz szansę na ocenę stanu realizacji zapisów w zakresie działań przynoszących zmniejszenie zużycia energii. Porównanie wskaźników zużycia energii na mieszkańca z innymi powiatami o podobnej strukturze gospodarczej pozwala na podjęcie działań, które wpłyną nie tylko na poprawę stanu środowiska naturalnego powiatu, ale spowodują również rozwój gospodarczy wywołany inwestycjami w zakresie lokalnej energetyki oraz termomodernizacji – wyjaśnia Arkadiusz Węglarz z Politechniki Warszawskiej.

Analizując sektor transportu można zauważyć, że rozwój systemu transportowego oprócz korzyści gospodarczych niesie ze sobą również zagrożenia jak np. wzrost emisji gazów cieplarnianych i innych szkodliwych dla środowiska związków.

Jako przykład mogą posłużyć autostrada A2 w powiecie poddębickim oraz autostrada A1 w powiecie starogardzkim. Budowy tych autostrad przyczyniły się do ogólnego wzrostu natężenia ruchu na drogach w tych powiatach i również do dużego wzrostu emisji z transportu. Przykłady te wskazują również, że w przypadku rozległych powiatów, przez które przechodzą ważne drogi krajowe duża część emisji z transportu ma charakter zewnętrzny i jest powodowana przez ruch tranzytowy w stosunku do tych powiatów – mówi Tomasz Dybicz, ekspert firmy TransEko.

Należy dodać, że Komisja Europejska wprowadziła wymóg osiągnięcia co najmniej 60% ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z transportu przed rokiem 2050 (Biała Księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. KOM(2011) 144. Bruksela, 2011). Jeżeli powiaty oraz inne jednostki samorządowe szczebla lokalnego i centralnego nie będą wykonywać obliczeń śladu węglowego i monitorować jego zmian w przyszłości, to w praktyce nie uda im się opracować i wdrożyć skutecznych strategii służących realizacji tego zadania.

Istotnymi wskaźnikami potrzebnymi do obliczeń śladu węglowego są dane pochodzące z sektora gospodarki odpadami. Odpady mają duży wpływ na wielkość emisję dwutlenku węgla. Dlatego ważne jest, znając emisje z odpadów, wdrożenie działań, które te emisje ograniczą.

Należy rozpocząć lub kontynuować działania zmierzające do wdrażania zintegrowanego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (w tym minimalizacji składowania odpadów, stosowaniu metod biologicznych i/lub termicznych przetwarzania oraz maksymalizacji odzysku w tym recyklingu użytecznych frakcji materiałowych wydzielonych z odpadów) oraz systematycznie zwiększać ilość oczyszczanych ścieków komunalnych i zaprzestać składowania osadów ściekowych – wyjaśnia Piotr Manczarski, ekspert Politechniki Warszawskiej.

W Polsce rolnictwo jest drugim po sektorze energetycznym źródłem emisji gazów cieplarnianych.

Emisje z tego sektora mają istotne znaczenie w przypadku powiatów o "charakterze rolniczym", szczególnie tam, gdzie prowadzona jest hodowla zwierząt czy intensywne nawożenie. Jedynie część tej emisji jest usuwana (pochłaniana) z atmosfery podczas procesu fotosyntezy, a sekwestrowany dwutlenek węgla przechowywany jest w przyrastającej biomasie roślinnej oraz glebach. Zachowując właściwą strukturę wykorzystania gruntów oraz stosując zrównoważone praktyki zarządzania w leśnictwie i rolnictwie, jesteśmy w stanie przyczynić się do ograniczenia emisji oraz zwiększenia poziomu pochłaniania gazów cieplarnianych z atmosfery – wyjaśniają Marcin Żaczek i Anna Dąbrowska, eksperci prowadzący obliczenia dla rolnictwa i użytkowania gruntów.

Wykorzystanie obliczeń śladu węglowego

Podział emisji CO2 na poszczególne sektory gospodarki i rodzaje nośników energii oraz porównanie poszczególnych sektorowych wskaźników emisji CO2 (szczególnie w przeliczeniu na mieszkańca) z wskaźnikami europejskim i ogólnokrajowymi pozwala na identyfikację problemów, określenie możliwości wdrażania nowych niskoemisyjnych technologii oraz stworzenie nowych systemów wsparcia. Informacja ta może być szczególnie cenna do ubiegania się o środki pomocowe z Unii Europejskiej lub krajowych i regionalnych funduszy ochrony środowiska. Wszystkie z tych instytucji wymagają określenia efektu ekologicznego (zazwyczaj w postaci wielkości ograniczenia emisji CO2) inwestycji, o której dofinansowanie powiat się ubiega. Metodologia zastosowana do liczenia śladu węglowego idealnie nadaje się do policzenia efektu ekologicznego pojedynczych projektów inwestycyjnych.

Chcemy rozpowszechnić obliczanie śladu węglowego, uważamy bowiem, że dzięki tym obliczeniom powiaty będą miały większą wiedzę na swój temat – dodaje Wojciech Szymalski.

Pierwsze wyliczenia w powiecie poddębickim, starogardzkim i kwidzyńskim oraz miastach: Płock i Jaworzno, poznamy na jesieni tego roku.

Realizacja projektu przebiega we współpracy ze Związkiem Powiatów Polskich.

źródło: Insytut na rzecz Ekorozwoju

Wt., 10 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka