Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej opublikowało "Założenia projektu budżetu państwa na rok 2013."
"Wyniki polskiej gospodarki na przestrzeni ostatnich kilku lat, pomimo silnych zawirowań w otoczeniu zewnętrznym, wskazują na jej wyjątkową odporność na szoki. W okresie kumulacji światowego kryzysu finansowego Polska, jako jedyne państwo w UE i jedno z nielicznych w OECD, odnotowała wzrost gospodarczy w 2009 r. (o 1,6%). Wśród czynników, które pomogły w utrzymaniu wzrostu gospodarczego w tym okresie należy wymienić stymulację fiskalną w postaci znacznej redukcji klina podatkowego zwiększającej dochody do dyspozycji gospodarstw domowych, oraz istotnego przyspieszenia inwestycji publicznych finansowanych w dużym stopniu z funduszy UE. Pogarszające się warunki zewnętrzne, pomimo wdrożonego impulsu fiskalnego były na tyle niekorzystne, że polska gospodarka nie uniknęła spowolnienia, co z kolei w połączeniu z antycykliczną polityką fiskalna spowodowało pogorszenie się sytuacji finansów publicznych". - czytamy w ww. dokumencie.
W dalszej cześci "Założeń" pojawiają się odwołania do sytuacji sektora samorządowego: "(...) Pomimo dużej skali konsolidacji fiskalnej w 2011 r. (deficyt sektora rządowego i samorządowego został obniżony z 7,8% PKB do 5,1% PKB), realne tempo wzrostu gospodarczego przyspieszyło do 4,3% w porównaniu z 3,9% w 2010 r. Patrząc na cały okres 2009 -2011 to skumulowany wzrost był najwyższy w UE.
Perspektywy wzrostu gospodarczego na świecie w najbliższych latach według aktualnych prognoz uległy znacznemu pogorszeniu. Wszystko wskazuje, że rok 2012 będzie okresem spowolnienia światowego PKB, przy czym relatywnie silne będzie ono w strefie euro (spadek PKB o -0,3% r/r) i w konsekwencji w UE (0,0% r/r), czyli w obszarze gospodarczym, który jest największym partnerem handlowym Polski. Gospodarka światowa wchodzi w kolejny etap kryzysu, który z uwagi na występowanie wysokiej nierównowagi fiskalnej i w konsekwencji silny wzrost zadłużenia sektora publicznego, można nazwać kryzysem fiskalnym. Konieczność redukcji deficytów finansów publicznych w poszczególnych państwach UE oraz silna awersja do ryzyka przy niepewnych perspektywach wzrostu gospodarczego znajdzie odzwierciedlenie w wyraźnym spowolnieniu realnej gospodarki UE. Oczekuje się wprawdzie, że od 2013 r. wzrost gospodarczy będzie przyspieszał, jednak jego tempo będzie niższe niż w latach 2010-2011 i wyraźnie niższe niż w okresie przed kryzysem finansowym."
W dokumencie pojawiają się także zapowiedzi kontynuacji pewnych działań: "Zgodnie z zaleceniami KE i planami Rządu RP, Polska w 2012 r. zredukuje nadmierny deficyt w sposób wiarygodny i trwały. Sprzyjać będą temu mechanizmy ograniczające wzrost wydatków sektora rządowego i samorządowego, m. in. wydatkowa reguła dyscyplinująca, odnosząca się do wydatków dyskrecjonalnych i nowych wydatków prawnie zdeterminowanych (tzw. nowych sztywnych), zamrożenie nominalnego funduszu wynagrodzeń podsektora centralnego, czy stopniowa redukcja udziału w PKB inwestycji publicznych (w roku ubiegłym udział ten wyniósł 5,8% i był najwyższy w UE). Realizacja zaplanowanej konsolidacji fiskalnej wzmocni wiarygodność i fundamenty polskiej gospodarki. Pozwala ona również nie tylko na uniknięcie ryzyka związanego z przekroczeniem przez dług publiczny drugiego progu ostrożnościowego (55% PKB), ale przede wszystkim na wejście, już od 2012 r., na ścieżkę oznaczającą redukcję długu publicznego w relacji do PKB. Wraz z realizacją zaplanowanych działań konsolidacyjnych zostaną również stworzone warunki do wprowadzenia stabilizującej, relację deficytu sektora rządowego i samorządowego do PKB, reguły wydatkowej.
Zaplanowane działania w ramach realizacji strategii konsolidacji fiskalnej zostały dobrane tak, aby doprowadzić do relatywnie szybkiego obniżenia nierównowagi finansów publicznych przy jednoczesnej minimalizacji potencjalnie negatywnych skutków ograniczenia popytu publicznego na wzrost gospodarczy w Polsce. Ma to szczególne znaczenie w obliczu oczekiwanego spowolnienia w gospodarce światowej. Obniżenie kosztów osobowych administracji publicznej zmniejsza presję na wzrost wynagrodzeń w skali całej gospodarki prowadząc do wzrostu jej konkurencyjności, co dzięki zwiększaniu udziału w rynkach eksportowych, skutkować będzie wzrostem zatrudnienia i przyspieszeniem wzrostu gospodarczego.
Charakter kolejnego kryzysu oraz silna awersja do ryzyka na rynkach finansowych, są czynnikami, które wspierają konieczność kontynuowania przyjętej ścieżki konsolidacji fiskalnej. Jednym ze skutków działań zmniejszających deficyt i dług w relacji do PKB będzie utrzymanie, a w perspektywie również i podniesienie ratingów wiarygodności kredytowej kraju. Niższa premia za ryzyko i związany z tym niższy koszt dostępu do kapitału będzie miał pozytywny wpływ na koszty obsługi zobowiązań sektora publicznego, ale również znajdzie odzwierciedlenie w koszcie finansowania działalności gospodarczej sektora prywatnego. Poszerzenie dostępu do zewnętrznego finansowania przy zmniejszającej się premii za ryzyko ograniczy negatywne skutki kryzysu zadłużenia w strefie euro. W konsekwencji poprawa i późniejsza stabilizacja sytuacji finansów publicznych będzie sprzyjać długookresowemu wzrostowi gospodarczemu."
Z pełną treścią przytaczanego dokumentu można zapoznać się tutaj.
Źródło: MF