Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Założenia projektu budżetu państwa na rok 2013

Założenia projektu budżetu państwa na rok 2013 fotolia.pl

Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej opublikowało "Założenia projektu budżetu państwa na rok 2013."

"Wyniki polskiej gospodarki na przestrzeni ostatnich kilku lat, pomimo silnych zawirowań w otoczeniu zewnętrznym, wskazują na jej wyjątkową odporność na szoki. W okresie kumulacji światowego kryzysu finansowego Polska, jako jedyne państwo w UE i jedno z nielicznych w OECD, odnotowała wzrost gospodarczy w 2009 r. (o 1,6%). Wśród czynników, które pomogły w utrzymaniu wzrostu gospodarczego w tym okresie należy wymienić stymulację fiskalną w postaci znacznej redukcji klina podatkowego zwiększającej dochody do dyspozycji gospodarstw domowych, oraz istotnego przyspieszenia inwestycji publicznych finansowanych w dużym stopniu z funduszy UE. Pogarszające się warunki zewnętrzne, pomimo wdrożonego impulsu fiskalnego były na tyle niekorzystne, że polska gospodarka nie uniknęła spowolnienia, co z kolei w połączeniu z antycykliczną polityką fiskalna spowodowało pogorszenie się sytuacji finansów publicznych". - czytamy w ww. dokumencie.

W dalszej cześci "Założeń" pojawiają się odwołania do sytuacji sektora samorządowego: "(...) Pomimo dużej skali konsolidacji fiskalnej w 2011 r. (deficyt sektora rządowego i samorządowego został obniżony z 7,8% PKB do 5,1% PKB), realne tempo wzrostu gospodarczego przyspieszyło do 4,3% w porównaniu z 3,9% w 2010 r. Patrząc na cały okres 2009 -2011 to skumulowany wzrost był najwyższy w UE.
Perspektywy wzrostu gospodarczego na świecie w najbliższych latach według aktualnych prognoz uległy znacznemu pogorszeniu. Wszystko wskazuje, że rok 2012 będzie okresem spowolnienia światowego PKB, przy czym relatywnie silne będzie ono w strefie euro (spadek PKB o -0,3% r/r) i w konsekwencji w UE (0,0% r/r), czyli w obszarze gospodarczym, który jest największym partnerem handlowym Polski. Gospodarka światowa wchodzi w kolejny etap kryzysu, który z uwagi na występowanie wysokiej nierównowagi fiskalnej i w konsekwencji silny wzrost zadłużenia sektora publicznego, można nazwać kryzysem fiskalnym. Konieczność redukcji deficytów finansów publicznych w poszczególnych państwach UE oraz silna awersja do ryzyka przy niepewnych perspektywach wzrostu gospodarczego znajdzie odzwierciedlenie w wyraźnym spowolnieniu realnej gospodarki UE. Oczekuje się wprawdzie, że od 2013 r. wzrost gospodarczy będzie przyspieszał, jednak jego tempo będzie niższe niż w latach 2010-2011 i wyraźnie niższe niż w okresie przed kryzysem finansowym."

W dokumencie pojawiają się także zapowiedzi kontynuacji pewnych działań: "Zgodnie z zaleceniami KE i planami Rządu RP, Polska w 2012 r. zredukuje nadmierny deficyt w sposób wiarygodny i trwały. Sprzyjać będą temu mechanizmy ograniczające wzrost wydatków sektora rządowego i samorządowego, m. in. wydatkowa reguła dyscyplinująca, odnosząca się do wydatków dyskrecjonalnych i nowych wydatków prawnie zdeterminowanych (tzw. nowych sztywnych), zamrożenie nominalnego funduszu wynagrodzeń podsektora centralnego, czy stopniowa redukcja udziału w PKB inwestycji publicznych (w roku ubiegłym udział ten wyniósł 5,8% i był najwyższy w UE). Realizacja zaplanowanej konsolidacji fiskalnej wzmocni wiarygodność i fundamenty polskiej gospodarki. Pozwala ona również nie tylko na uniknięcie ryzyka związanego z przekroczeniem przez dług publiczny drugiego progu ostrożnościowego (55% PKB), ale przede wszystkim na wejście, już od 2012 r., na ścieżkę oznaczającą redukcję długu publicznego w relacji do PKB. Wraz z realizacją zaplanowanych działań konsolidacyjnych zostaną również stworzone warunki do wprowadzenia stabilizującej, relację deficytu sektora rządowego i samorządowego do PKB, reguły wydatkowej.

Zaplanowane działania w ramach realizacji strategii konsolidacji fiskalnej zostały dobrane tak, aby doprowadzić do relatywnie szybkiego obniżenia nierównowagi finansów publicznych przy jednoczesnej minimalizacji potencjalnie negatywnych skutków ograniczenia popytu publicznego na wzrost gospodarczy w Polsce. Ma to szczególne znaczenie w obliczu oczekiwanego spowolnienia w gospodarce światowej. Obniżenie kosztów osobowych administracji publicznej zmniejsza presję na wzrost wynagrodzeń w skali całej gospodarki prowadząc do wzrostu jej konkurencyjności, co dzięki zwiększaniu udziału w rynkach eksportowych, skutkować będzie wzrostem zatrudnienia i przyspieszeniem wzrostu gospodarczego.

Charakter kolejnego kryzysu oraz silna awersja do ryzyka na rynkach finansowych, są czynnikami, które wspierają konieczność kontynuowania przyjętej ścieżki konsolidacji fiskalnej. Jednym ze skutków działań zmniejszających deficyt i dług w relacji do PKB będzie utrzymanie, a w perspektywie również i podniesienie ratingów wiarygodności kredytowej kraju. Niższa premia za ryzyko i związany z tym niższy koszt dostępu do kapitału będzie miał pozytywny wpływ na koszty obsługi zobowiązań sektora publicznego, ale również znajdzie odzwierciedlenie w koszcie finansowania działalności gospodarczej sektora prywatnego. Poszerzenie dostępu do zewnętrznego finansowania przy zmniejszającej się premii za ryzyko ograniczy negatywne skutki kryzysu zadłużenia w strefie euro. W konsekwencji poprawa i późniejsza stabilizacja sytuacji finansów publicznych będzie sprzyjać długookresowemu wzrostowi gospodarczemu."

Z pełną treścią przytaczanego dokumentu można zapoznać się tutaj.

Źródło: MF

Sob., 16 Czrw. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka