W piątek, 21 marca, odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W porządku obrad znalazły się trzy tematy.
Zmiany w zgłoszeniach dotyczących dowodów osobistych
Zespół pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
– To, co się zmienia w stosunku do stanu obowiązującego, do obowiązującego rozporządzenia, ściśle jest związane z wprowadzeniem elektronizacji w zakresie zgłoszeń utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego bądź zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych – mówił Karol Szmaj z Departamentu Spraw Obywatelskich w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. – W tej chwili ten proces jest realizowany w urzędzie gminy w sposób tradycyjny, czyli papierowy, a to, z czym będziemy mieć do czynienia w momencie wejścia w życie tego rozporządzenia, a właściwie zmian przewidzianych w ustawie o aplikacji mObywatel, to będzie już proces elektroniczny i to są podstawowe zmiany, które zostały zawarte w tym rozporządzeniu. Jego głównym celem jest dopełnienie ustawowych zobowiązań.
Przedstawiciel Ministerstwa potwierdził, że rozporządzenie nie będzie miało skutków finansowych dla JST.
Projekt był uprzednio opiniowany przez Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli z wynikiem pozytywnym.
Wzmacnianie cyberbezpieczeństwa
Zespół wydał pozytywną opinię wiążącą do projektu rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie udzielania pomocy de minimis na wsparcie przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych objętych krajowym systemem cyberbezpieczeństwa w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Regulacja dotyczy programu pomocowego opartego o KPO i ma umożliwić udzielanie pomocy finansowej przedsiębiorstwom wodociągowo-kanalizacyjnym na inwestycje z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Jak czytamy w OSR, Polska cyberprzestrzeń jest jedną z najczęściej atakowanych przez hakerów na całym świecie. W 2020 r. 13% polskich firm było celem cyberataku ransomware, czyli wymuszenia okupu za umożliwienie dostępu do danych zablokowanych za pomocą złośliwego oprogramowania. Zespół CSIRT NASK, zajmujący się incydentami cyberbezpieczeństwa, w 2021 r. odnotował prawie 30 tys. takich incydentów, w 2022 r. prawie 40 tys., a w 2023 r. już ponad 80 tys., co oznacza wzrost o ponad 100% w stosunku do roku ubiegłego. Już w ciągu pierwszych 5 miesięcy 2024 r. odnotowano około 47,6 tys. incydentów.
Wsparcie będzie udzielane w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa i będzie mogło być przeznaczone na wdrożenie środków organizacyjnych służących zapewnieniu cyberbezpieczeństwa, zakup lub modernizację środków technicznych służących zapewnieniu cyberbezpieczeństwa oraz rozwój kompetencji personelu w zakresie cyberbezpieczeństwa.
– Środki mogą być wydatkowane maksymalnie do końca czerwca 2026 roku, ale istotne jest to, że będzie można zrefinansować ponoszone już wydatki od początku tego roku – mówiła Monika Pieniek z Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie Cyfryzacji. – Mamy już pierwsze kontakty z podmiotami, które będą objęte tym wsparciem. Wiemy, że te podmioty są mocno zainteresowane i gotowe do wydawania tych środków, jak również do refundowania ponoszonych już w tym roku wydatków.
Pula środków wynosi 313 mln zł.
Komunikacja samorządów z komornikami sądowymi – ciąg dalszy dyskusji
Na wniosek Unii Metropolii Polskich kontynuowany został temat funkcjonowania systemu e-Doręczeń w komunikacji samorządów z komornikami sądowymi.
– Mamy 2 rozporządzenia – wyjaśniał Sylwester Szczepaniak z UMP. – Wedle jednego (…) komornicy mogą do podmiotów publicznych wysyłać komunikację za pomocą adresu do doręczeń elektronicznych. Bardzo byśmy chcieli odpowiadać na tę komunikację, na adres do doręczeń elektronicznych. Według tego rozporządzenia wydanego do ustawy o doręczeniach elektronicznych nie możemy tego jednak zrobić. Rozmawialiśmy na poprzednich spotkaniach, że wolą dwóch stron jest, żeby się jednak w ten sposób starać komunikować. Mamy też rozporządzenie w sprawie notyfikacji zbiegów. Tam mamy podstawy prawne do takiej komunikacji. Problem jest z przepisem przejściowym: jak go interpretować i też jak ustalić tę komunikację w zakresie takim praktycznym. Dzisiaj odbywa się to głównie e-PUAP-em. Chcielibyśmy przejść na e-doręczenia.
W toku dyskusji uzgodniono podjęcie wspólnych prac nad modelem komunikacji samorządów i komorników. UMP przygotuje w kwietniu propozycje zmian legislacyjnych w tym zakresie.
Na końcu spotkania podniesiony został problem braku raportu w e-doręczeniach. Dalsza część dyskusji w tym zakresie została przeniesiona na kolejne posiedzenie Zespołu.