Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uchwała o zamiarze likwidacji szkoły, to (jeszcze) nie powód do wniesienia skargi

Uchwała o zamiarze likwidacji szkoły, to (jeszcze) nie powód do wniesienia skargi fot.canva

WSA: Uchwała w przedmiocie zamiaru likwidacji publicznej szkoły, to dopiero pierwszy etap procedury, której finał miałoby stanowić faktyczne zlikwidowanie placówki. Na tym etapie nawet osoby takie, jak dyrektor czy pracownicy szkoły, nie mają jeszcze interesu prawnego niezbędnego do złożenia skargi na uchwałę tego rodzaju.

Zamiar likwidacji publicznej szkoły jest wyrażany uchwałą podejmowaną na podstawie art. 89 ust. 1 w związku z art. 29 pkt 1 Prawa oświatowego. Mocą tej ustawy, dla likwidacji szkół przewidziano specjalny, dwuetapowy tryb. Inaczej niż w przypadku innych jednostek organizacyjnych powiatu czy gminy, wstępem do takiego przedsięwzięcia jest podjęcie uchwały o zamiarze likwidacji jednostki. A zamiar likwidacji, to jeszcze nie likwidacja. Po wyrażeniu takiego zamiaru, organ wykonawczy podejmuje dalsze czynności, które mają ostatecznie doprowadzić do zlikwidowania czy przekształcenia szkoły, jednak uchwała sama w sobie nie zmienia jeszcze nic w obszarze funkcjonowania danej placówki. Z perspektywy nauczycieli, uczniów czy rodziców, nie ma przełożenia na działalność tej jednostki, co odróżnia ją od drugiej, ostatecznej uchwały o faktycznej likwidacji.

Takiego objaśnienia przepisów udzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, gdzie trafiła skarga dyrektora szkoły oraz zatrudnionych w niej nauczycieli. W uzasadnieniu skargi wskazali oni, że podjęcie uchwały o zamiarze likwidacji szkoły narusza ich interes prawny, w związku z czym czują się upoważnieni do wniesienia skargi na mocy art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Stwarza on bowiem możliwość do zaskarżenia uchwały lub zarządzenia każdemu, czyj interes prawny lub uprawnienie zostało naruszone daną uchwałą czy zarządzeniem. Mając na uwadze, że skarżącymi byli w tym przypadku pracownicy szkoły, na pierwszy rzut oka można uznać, że ich interes prawny jest oczywisty. Jak wynika z uzasadnienia prawnego postanowienia Sądu, w przypadku tego konkretnego rodzaju uchwały, czyli zaledwie wstępu do likwidacji placówki, nie zachodzą jeszcze okoliczności, które taki interes tworzą.

Zaskarżona uchwała stanowi wyłącznie akt o charakterze intencyjnym i ukazuje zamierzony kierunek dalszych działań organu. Nie zmienia jednak ani statusu szkoły, ani nie oddziałuje na prawa czy obowiązki jej organów ani innych osób. Sama uchwała tego rodzaju nie stanowi aktu prawa miejscowego, nie jest kierowana do ogółu mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego, lecz rozstrzyga sprawę w ramach jego wewnętrznej organizacji. Tym samym, interes prawny jeszcze nie występuje. Organ prowadzący szkołę, na podstawie art. 89 ust. 1, ma obowiązek zawiadomienia uczniów, rodziców, kuratorium oświaty oraz organu wykonawczego jednostki o zamiarze likwidacji tej placówki co najmniej na 6 miesięcy przed zaplanowanym terminem likwidacji. Sama uchwała nie wpływa jednak na sferę praw i obowiązków żadnej strony, a tym samym - nie można mówić o interesie prawnym do jej zaskarżenia. Ten ma być bowiem bezpośredni, konkretny i realny - te przesłanki spełniają się natomiast dopiero wtedy, gdy szkoła rzeczywiście ma ulec likwidacji.

Sąd postanowił zatem o odrzuceniu skargi.

Postanowienie WSA w Opolu z 28 marca 2025 r. (sygn. I SA/Op 126/25)

Źródło: CBOSA 

Czw., 17 Kw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch