Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Utworzenie nowych miejsc w DPS-ie - WSA objaśnia, na jakim etapie w proces angażuje się wojewodę

Utworzenie nowych miejsc w DPS-ie - WSA objaśnia, na jakim etapie w proces angażuje się wojewodę fotolia.pl

WSA: Zwiększenie miejsc dostępnych w domu pomocy społecznej następuje najpierw poprzez zmianę statutu ośrodka, a dopiero później poprzez zwrócenie się do wojewody o wymaganą zgodę.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi objaśnia, w jakim trybie powinno nastąpić zwiększenie miejsc dostępnych w domu pomocy społecznej i na jakim etapie w całą procedurę powinien zostać zaangażowany wojewoda. To jego aktywność doprowadziła bowiem opisywaną sprawę na wokandę łódzkiego sądu. Wojewoda złożył skargę na uchwałę rady powiatu, w której to wprowadzono szereg zmian w statucie prowadzonej przez powiat placówki. Utworzonych miało zostać kilka nowych miejsc, gdzie miały być świadczone usługi wsparcia dziennego i krótkoterminowego. Zdaniem Wojewody, taka zmiana została podjęta bez jego wiedzy i zezwolenia, wskutek czego konieczne było stwierdzenie nieważności całej zaskarżonej uchwały.

Sąd, badając zasadność wniesionej skargi, przeanalizował zgodność z prawem zaskarżonej uchwały. Zdaniem wnoszącego skargę Wojewody, w tej sprawie doszło do naruszenia art. 57c ustawy o pomocy społecznej, zgodnie z którym utworzenie nowych miejsc, w których jest świadczone wsparcie, wymaga jego zgody. Jak jednak wykazał Sąd, Wojewoda pomylił się w kwestii sekwencji zdarzeń, jakie muszą wystąpić, aby beneficjenci pomocy społecznej mogli skorzystać z rozszerzonej oferty placówki. Wspomniany wcześniej przepis art. 57c zawiera odniesienie do art. 57, w którego ust. 3a wskazano zagadnienia, jakie muszą zostać ujęte we wniosku o zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej i - analogicznie - na przekształcenie miejsc w takim ośrodku. W kolejnym przepisie, tj. ust. 3b, wskazano załączniki dostarczane wraz z takim wnioskiem. Wśród nich natomiast - m.in. regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt (ustawa o pomocy społecznej wśród tych zagadnień nie posługuje się pojęciem "statutu", co nie wyklucza możliwości nadania takiej nazwy regulaminowi organizacyjnemu jednostki).

Skoro zaś już na etapie ubiegania się o wydanie zezwolenia na tego typu zmiany w strukturze domu pomocy społecznej wymagane jest przedstawienie jego regulaminu organizacyjnego uwzględniającego inną organizację placówki, to przyjęcie przez radę powiatu zmian w jej statucie w drodze uchwały, poprzedza wystąpienie do wojewody z wnioskiem, o którym mowa w art. 57c. W tej sytuacji, zaskarżona uchwała została wydana jeszcze przed ubieganiem się o zgodę, a zatem sekwencja podjętych czynności była w pełni prawidłowa.

Reasumując, zwiększenie ilości miejsc w domu pomocy społecznej wymaga najpierw wprowadzenia stosownej regulacji do treści jego regulaminu organizacyjnego. Wystąpienie do wojewody następuje później, zaś - w tym przypadku zaskarżona - uchwała stanowi wówczas jeden z załączników wniosku. Jako że w opisywanym przypadku porządek czynności podejmowanych przez samorząd powiatu był prawidłowy, Sąd orzekł o oddaleniu złożonej skargi.

Wyrok WSA w Łodzi z 14 marca 2025 r. (sygn. III SA/Łd 919/24) - orzeczenie nieprawomocne

Źródło: CBOSA 

Pt., 18 Kw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch