Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zakaz działalności mediów samorządowych

Zakaz działalności mediów samorządowych fot.pixabay

Do konsultacji publicznych trafił projekt Europejskiego Aktu o Wolności Mediów koncepcja wdrożenia do polskiego porządku prawnego. Celem projektu jest wprowadzenie minimalnych standardów funkcjonowania wszelkiego rodzaju mediów w Unii Europejskiej. W projekcie zaprojektowano jedną zmianę, która dotknie większość samorządów w Polsce zakazując im wydawania swojej prasy czy prowadzenia swojej telewizji.

Jak wskazano w projekcie, aktywna działalność jednostek samorządu terytorialnego ma negatywny wpływ na rynki mediów lokalnych. Obecność tzw. mediów samorządowych, zdaniem projektodawcy, znacząco utrudnia, a często uniemożliwia istnienie pluralistycznych i niezależnych mediów lokalnych. Taka działalność jednostek samorządu terytorialnego powoduje, że społeczności lokalne są pozbawione mediów realizujących podstawowy obowiązek określony w art. 1 Prawa prasowego polegający na urzeczywistnianiu prawa obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli i krytyki społecznej.

W związku z powyższym, projektodawca rozważa wprowadzenie całkowitego zakazu prowadzenia działalności medialnej (wydawania prasy oraz dostarczania usług medialnych w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji) przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty podległe tym jednostkom.

Ponadto wskazuje, że należy uszczelnić i doprecyzować regulacje w zakresie prowadzenia działalności wydawniczej przez jednostki samorządu terytorialnego, którą przewidują ustawy komunalne. W przypadku wprowadzenia takiego zakazu, należałoby dopuścić możliwość wydawania przez samorządy biuletynów informacyjnych, które należałoby zdefiniować w Prawie prasowym np. w ślad za Słownikiem języka polskiego, jako serwis informacji lub informator o działalności danej instytucji czy organizacji. Należy dokładnie wskazać w ustawie określoną liczbę wydań biuletynów w ciągu roku (proponuje się, aby było to maksymalnie 6 wydań rocznie) i zastrzec, iż nie mogą zawierać reklam (zarówno płatnych jak i bezpłatnych), komunikatów, ani ogłoszeń innych niż wskazanych w ustawie – Prawo prasowe.

Projektodawca tłumaczy też, że nie ma przeciwskazań do tego, aby gminy i inne jednostki zamieszczały w takich biuletynach np. ogłoszenia o przetargach czy też informację o naborach i wolnych stanowiskach pracy w urzędach. Kwestie te powinny zostać określone wyraźnie w ustawie.

Ponadto, należałoby wprowadzić obowiązek polegający na oznaczaniu, że dany biuletyn jest wydawany przez jednostkę samorządu terytorialnego lub na jej zlecenie w celu zapewnienia pełnej przejrzystości wydatkowania środków publicznych. Jednostki samorządu terytorialnego należy zobowiązać do publikowania szczegółowego wykazu kosztów ponoszonych na wydawanie biuletynów informacyjnych na zasadach analogicznych do publikowania informacji o wydatkach publicznych na cele reklamy publicznej.

Projektodawca wyjaśnia też, że zaproponowane zmiany będą miały znaczący wpływ na funkcjonowanie rynków prasy lokalnej, w tym przede wszystkim działalność obecnych mediów samorządowych. Konieczne będzie określenie długiego okresu vacatio legis, które umożliwi jednostkom samorządu terytorialnego zakończenie działalności medialnej, lub przeniesienie jej na inny podmiot.

Należy także pamiętać, że w przypadku programów radiowych lub telewizyjnych konieczne może być przeprowadzenie postępowania dotyczącego zmiany koncesji. Proponuje się więc, aby pełen zakaz prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego działalności na rynku mediów wszedł w życie po upływie roku od opublikowania ustawy.

Wt., 2 Lp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek