Z uwagi na ogromne zainteresowanie czytelników tematem dotyczącym podwyżek dla pracowników samorządowych, licznymi komentarzami oraz telefonami do naszej redakcji, ponawiamy artykuł dotyczący wynagradzania pracowników samorządowych, dodając najnowszą tabelę dotyczącą: kategorii zaszeregowania, proponowanych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz wymagania dotyczące stanowisk. Tabela stanowi załącznik do niniejszego artykułu.
Dwadzieścia zamiast dwudziestu dwóch kategorii zaszeregowania oraz stawki od 3300 zł do 5200 zł to najważniejsze zmiany w zaproponowanej przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej nowej wersji tabeli kwot minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych.
Jak wskazuje projektodawca, w rozporządzeniu wykorzystanych zostało osiemnaście kategorii zaszeregowania, z założeniem, że ostatnie dwie kategorie (XIX i XX) pozostaną do dyspozycji pracodawcy.
Poniżej prezentujemy proponowane przez projektodawcę nowe stawki dla wybranych stanowisk:
- sekretarz miasta (miasta na prawach powiatu powyżej 300 tys. mieszkańców) – 4800 zł
- sekretarz gminy – 4600 zł
- kierownik urzędu stanu cywilnego – 4400 zł
- kierownik ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej – 4400 zł
- geodeta miasta – 4200 zł
- zastępca kierownika USC – 4200 zł
- sekretarz powiatu – 4600 zł
- zastępca skarbnika powiatu w powiecie powyżej 120 tys. mieszkańców – 4400 zł
- zastępca skarbnika powiatu w powiecie powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców – 4200 zł
- zastępca skarbnika powiatu w powiecie do 60 tys. mieszkańców – 4100 zł
- geodeta powiatowy – 4200 zł
- geolog powiatowy – 4200 zł
- powiatowy (miejski) rzecznik praw konsumentów – 4200 zł
- przewodniczący powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności – 4200 zł
- sekretarz powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności – 4000 zł
- członkowie powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności – 4000 zł
- dyrektor (kierownik, naczelnik) samorządowej jednostki organizacyjnej – 4800 zł
- zastępca dyrektora (kierownika, naczelnika) samorządowej jednostki organizacyjnej – 4600 zł
- główny księgowy – 4440 zł
- rzecznik prasowy – 4200 zł
- audytor wewnętrzny – 4200 zł
- powiatowy konserwator zabytków – 4200 zł
- inspektor ochrony danych – 4100 zł
- zastępca głównego księgowego – 4100 zł
- radca prawny – 4100 zł
- główny specjalista ds. legislacji – 4000 zł
- główny specjalista – 4000 zł
- informatyk urzędu – 4000 zł
- kierownik archiwum – 3900 zł
- starszy inspektor powiatowy – 3900 zł
- inspektor – 3900 zł
- starszy specjalista – 3900 zł
- samodzielny referent – 3800 zł
- specjalista – 3750 zł
- podinspektor – 3750 zł
- starszy referent – 3700 zł
- referent – 3650 zł
- archiwista – 3600 zł
- statystyk – 3600 zł
- kasjer – 3600 zł
- młodszy referent – 3600 zł
W tabeli skorygowano i uporządkowano (chociaż jeszcze daleko do ideału) poszczególne stanowiska. Pozostawiono, także dotychczas bardzo często stosowane stanowisko młodszego referenta, które w poprzedniej wersji zostało skasowane.
Pomimo, zaproponowania wyższych stawek wynagrodzenia tj. od 3300 zł w I kategorii zaszeregowania do 5200 zł w XX kategorii zaszeregowania, wobec zaproponowanych początkowo odpowiednio 3000 zł i 4300 zł – stawki te nadal pozostawiają, wiele do życzenia, szczególnie jeżeli chodzi o wyższe kategorie zaszeregowania.
Komentarze
A czy wiadomo kiedy rozporządzenie wejdzie w zycie i czy będzie obowiązywało wstecz np z wyrównaniem od 01.03?
Projekt jest cały czas w konsultacjach, nadal trwają prace resortu, stąd też nie wiemy jaka będzie data jego wejścia w życie. Nie przewidujemy, aby resort zdecydował się, na rozwiazanie pozwalajace na wypłacanie podwyżek z wyrównaniem.
Jak samorządy przestaną realizować zlecone im zadania rządowe z powodu braku specjalistów, to może wtedy wszyscy oprzytomnieją.
Zatem nawet pomimo, niższej kategorii zaszeregowania nastąpił wzrost wynagrodzenia z poziomu 2800 zł do 3800 zł tj. o 1000 zł.
Tabela II w cześci D obejmuje wszytskie jednostki organizacyjne. Także wszytskie kategorie pracowników zostały w niej uwzględnione. Zgodnie z naszymi sugestiami, częsciowo usunięta została nadmierna kauzistyka stanowisk (chociaż nadal jest daleka od ideału; o czym piszę w artykule).
Z wieloletnich obserwacji polityki wynagradzania pracowników samorządowych możemy zauważyć, że jedyną zmienną, (i to bardzo rzadko – nieregularnie ), są kwoty w tabelach zaszeregowania, które i tak są w dowolny sposób interpretowane, zazwyczaj na niekorzyść wielotysięcznej rzeszy, i choć potrzebnych to szarych pracowników.
A problem jest nieco bardziej złożony gdyż brakuje w unormowaniach prawnych powiązania wysokości wynagrodzeń szefów, kadry zarządzającej i pracowników jako realizatorów tych wszystkich zadań, niezbędnych do funkcjonowania lokalnych społeczności.
Taki zdrowy mechanizm zapewne bardzo szybko zmotywowałby szefów do uczciwego wynagradzania swoich pracowników w miejsce ciągle powtarzanej historyjki o braku środków finansowych w budżetach samorządowych.
Z wieloletnich obserwacji polityki wynagradzania pracowników samorządowych możemy zauważyć, że jedyną zmienną, (i to bardzo rzadko – nieregularnie), są kwoty w tabelach zaszeregowania, w dowolny sposób interpretowane, zazwyczaj na niekorzyść wielotysięcznej rzeszy, choć potrzebnych to "szarych pracowników".
A problem jest nieco bardziej złożony gdyż brakuje w unormowaniach prawnych powiązania wysokości wynagrodzeń szefów, kadry zarządzającej i pracowników jako realizatorów wszystkich zadań, niezbędnych do funkcjonowania lokalnych społeczności.
Taki zdrowy mechanizm zapewne bardzo szybko zmotywowałby przełożonych do uczciwego wynagradzania swoich pracowników w miejsce ciągle powtarzanej historyjki o braku środków finansowych w budżetach samorządowych.