Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czym jest nieudzielenie wotum zaufania wójtowi? WSA

Czym jest nieudzielenie wotum zaufania wójtowi? WSA fotolia.pl

WSA w Rzeszowie w odpowiedzi na skargę Wójta Gminy wyjaśnił, że uchwała o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania ma charakter intencyjny. Jest wyłącznie deklaracją. Niepodjęcie uchwały o udzieleniu wójtowi wotum zaufania jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania. Nie odbiera ona jakiegokolwiek prawa włodarza gminy. 

Zgodnie z art. 101 ust. 1 u.s.g., czyj interes prawny lub uprawnienie naruszono uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Sąd wskazał, że chodzi tylko o takie naruszenie interesu prawnego lub uprawnienia kwestionowanym aktem, które ma charakter aktualny i jest naruszeniem zindywidualizowanym, wymierzonym w realne i zdatne do wskazania dobra prawne, z których korzysta skarżący. Naruszenie powinno być tego rodzaju, aby można było stwierdzić, że bezpośrednio wyzuwa skarżącego z przysługujących mu praw albo ogranicza go w sposobach uczynienia użytku z dotychczas przysługującego uprawnienia.

Skarga ta nie ma charakteru actio popularis, do jej wniesienia nie legitymuje ani sprzeczność z prawem zaskarżonej uchwały, ani też stan zagrożenia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia.

W najnowszym orzecznictwie przyjmuje się, że uchwała o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania ma charakter intencyjny i jest wyłącznie deklaracją organu stanowiącego w sprawie oceny działalności organu wykonawczego gminy w roku poprzednim, w zakresie określonym w raporcie o stanie gminy tj. realizacji polityk, programów i strategii uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Nie sposób więc uznać, że podjęcie uchwały w przedmiocie nieudzielenia wotum zaufania naruszało interes prawny lub uprawnienie skarżącego pełniącego tę funkcję, stosownie do treści art. 101 ust. 1 u.s.g. Nie można bowiem przyjąć, że uchwała taka odbiera, ogranicza jakiekolwiek prawo osoby fizycznej piastującej stanowisko wójta, wynikające z przepisów prawa, bądź też nakłada nowy obowiązek lub zmienia obowiązek dotychczasowy.

Skutkiem takiej uchwały nie jest np. odwołanie z funkcji wójta, jej podjęcie nie jest równoznaczne z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w przedmiocie odwołania wójta.

Sąd odrzucił więc skargę organu wykonawczego.

II SA/Rz 859/22 - Postanowienie WSA w Rzeszowie, postanowienie jest nieprawomocne

Czw., 18 Sp. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Gabriela Trocka