Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Udzielanie pomocy innym jednostkom samorządu terytorialnego

Udzielanie pomocy innym jednostkom samorządu terytorialnego fotolia.pl

Koncepcja samorządu terytorialnego oparta jest przede wszystkim na zasadzie decentralizacji władzy publicznej oraz gwarancji samodzielności jednostek samorządu terytorialnego. Pozwala to efektywniej i szybciej wychodzić naprzeciw potrzebom obywateli danego obszaru. Zarówno gmina, powiat, jak i województwo mają osobowość prawną oraz wykonują zadania we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność. Zasada pomocniczości dopuszcza udzielanie pomocy, gdy zadania przerastają siły danej jednostki.

Między jakimi jednostkami jest możliwe udzielanie pomocy?

Zakres zadań jednostek samorządu terytorialnego jest zróżnicowany i czasem wykracza poza możliwości finansowe, kadrowe. Powiaty, związki i stowarzyszenia powiatów mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy rzeczowej lub finansowej (patrz art. 7a ustawy o samorządzie powiatowym). Przepis przesądza więc o możliwości udzielania pomocy nie tylko pomiędzy poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego, ale też między związkami i stowarzyszeniami. Współdziałanie może mieć charakter trwały, doraźny lub jednokrotny.

Jakie są dopuszczalne formy udzielania pomocy?

Kluczowym rodzajem jest pomoc finansowa. Rzadziej ma miejsce pomoc rzeczowa, a jej zakres jest bardzo szeroki. Porównując te dwie formy, pomoc finansowa udzielana jest tylko w formie dotacji celowej. Ustawa o finansach publicznych mówi, że pomocy nie należy mylić z pożyczkami. Udzielona pomoc musi znaleźć odzwierciedlenie w stosownej zmianie uchwały budżetowej. Pomocą rzeczową jest natomiast wszelka inna pomoc dokonywana w postaci innej niż dotacja.

Jakie są wymogi formalne?

O pomocy zarówno finansowej, jak i rzeczowej decydują organy stanowiące podmiotów w formie uchwały. Może być udzielona podmiotom o jednoznacznie określonym statusie prawnym tzn. jednostkom samorządu terytorialnego oraz związkowi metropolitalnemu. Podstawą pomocy powinna być umowa zawierana między organami wykonawczymi jednostek samorządu terytorialnego w celu dokładnego określenia warunków i terminów.

Zgodnie z Europejską Kartą Samorządu Lokalnego społeczności mają prawo posiadania wystarczających zasobów finansowych, którymi mogą swobodnie dysponować. Czasem jednak niezbędne jest wsparcie się innymi jednostkami. Przykładem jest pomoc w sfinansowaniu inwestycji na samorządowych drogach publicznych. 

Źródła: Europejska Karta Samorządu Lokalnego z dnia 15 października 1985, tj. Dz.U.2006.154.1107; Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r.  tj. Dz.U.2021.1834; Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. tj. Dz.U.2021.2270; Dolnicki Bogdan (red.), Ustawa o samorządzie powiatowym. Komentarz; Ofiarski Zbigniew (red.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz; Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 lipca 2015 r.; II GSK 1520/14 CBOSA; Kosikowski Cezary, Finanse publiczne. Komentarz.

Wt., 1 Mrz. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Gabriela Trocka