Konwent Starostów i Wicestarostów Lubuskich w ostatnim czasie przyjął trzy stanowiska w odniesieniu do bieżących problemów trapiących tutejsze, ale też także inne polskie samorządy szczebla powiatowego:
- w sprawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
- w sprawie zadłużenia Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
- w sprawie wzoru formularzy oświadczeń majątkowych.
W przedmiotowych stanowiskach czytamy:
- w sprawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
"Przepisy Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w zakresie dotyczącym powiatów zawierają, naszym zdaniem, szereg regulacji, które nie uwzględniają warunków i możliwości powiatów. Jako najważniejsze wskazujemy:- Rozstrzygnięcie w sprawie prowadzenia Ośrodków Adopcyjno-Opiekuńczych, mianowicie:
- Ustawa eliminuje "z rynku", utworzone w 2010 roku Ośrodki powiatowe, publiczne i niepubliczne, ustanawiając dla nich trudny do spełnienia warunek 10 i 20 adopcji w 2010 r. Biorąc pod uwagę wyjątkowo długi czas uchwalania Ustawy, można przypuszczać, że jest to przeoczenie, a zapis powinien dotyczyć roku poprzedzającego wejście jej w życie
- Nieuzasadnione i sprzeczne z ideą równości podmiotów, są różne kryteria dla ośrodków publicznych i niepublicznych
- Niezrozumiałe jest wykluczenie możliwości powstawania i rozpoczynania działalności nowych Ośrodków, szczególnie prowadzonych przez organizacje pozarządowe.
- Niezadowalające jest „nałożenie" sankcji na rodziców biologicznych zawarte w art. 38.
- Konieczność wytaczania przez powiat procesu o zasądzenie alimentów, jest naszym zdaniem umocnieniem bezkarności i beztroski rodziców biologicznych, a dodatkowo pochłaniać będzie czas i środki, które moglibyśmy wykorzystać lepiej. Ponadto ściągalność zasądzonych tym trybem alimentów, będzie niewielka.
- Niestety, tradycyjnie już, ustawodawca obarczając samorządy nowymi, kosztownymi standardami wykonywania zadań, nie wskazuje źródeł ich finansowania.
- Przy kategorycznym obowiązku zrównania dochodów z wydatkami bieżącymi, należy się liczyć z niepełną realizacją Ustawy. Szczególnie powiaty, które nie mają praktycznie żadnej możliwości kreowania swoich dochodów będą unikały wykonywania kosztownych, fakultatywnych działań w niej przewidzianych.
- Przypominamy, przy okazji, że wskutek niezgodnego z prawem rozporządzenia, zwracamy wielomilionowe kwoty dochodów uzyskanych w latach 2004-2006 z tyt. opłat za tzw. "kartę pojazdu".
- Postulujemy o usunięcie, ww. mankamentów Ustawy poprzez:
- Umożliwienie dalszego działania wszystkim ośrodkom powiatowym i prowadzonym przez organizacje pozarządowe, które przeprowadziły 10 lub więcej adopcji w 2011 roku.
- Wskazanie trybu tworzenia nowych Ośrodków i otwarcie możliwości bezpośredniego zlecania im zadań przez Wojewodę, który oceniałby zdolność do ich prowadzenia. Nieograniczona prawem liczba Ośrodków oraz tak wywołana konkurencja, wybitnie skróci czas przygotowania rodzin i procedurę adopcyjną, a co za tym idzie zmniejszy koszty i poprawi warunki wychowywania dzieci odrzuconych przez rodziny biologiczne.
- Uważamy, że świadczenie alimentacyjne powinno być obligatoryjnie zasądzane od rodziców biologicznych w tym samym postępowaniu, co postanowienie o umieszczeniu dzieci w pieczy zastępczej. Ściągalnie tych należności należy umocować prawnie tak jak np. zobowiązania podatkowe.
- Konieczne jest ustanowienie subwencji, lub dotacji na zadania opiekuńcze wykonywane przez jst. Dochód taki powinien być adekwatny do liczby mieszkańców gminy, powiatu, województwa.
Przewodniczący Konwentu
(-) Marek Cieślak
Starosta Żarski"
- Rozstrzygnięcie w sprawie prowadzenia Ośrodków Adopcyjno-Opiekuńczych, mianowicie:
- w sprawie zadłużenia Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
"Z niepokojem obserwujemy sytuację Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie. Ogromne zadłużenie, zrestrukturyzowane w ubiegłej kadencji dzięki nakładom finansowym samorządu województwa - nadal rośnie. Z publicznych wypowiedzi dyrektora tej placówki wynika, że bez kolejnej, dużej pomocy finansowej z budżetu województwa, stan ten będzie się utrzymywał.
Mieszkańcy i samorządy powiatów lubuskich ponoszą konsekwencje koniecznych przekształceń swoich szpitali. Dużym wysiłkiem finansowym i organizacyjnym doprowadziliśmy nasze placówki do równowagi finansowej zachowując ich potencjał leczniczy. Jeśli było to uzasadnione nie wahaliśmy się przed decyzjami o likwidacji placówek i oddziałów szpitalnych. Ponosiliśmy wysokie koszty polityczne i społeczne. Obecnie jednak tylko spłacamy zadłużenie po szpitalach, nie narażając bezpieczeństwa zdrowotnego naszych mieszkańców.
Nieustanne „dopłacanie" z budżetu województwa do zadłużonych szpitali skutkuje istotnym niedostatkiem środków na inne równie ważne cele w gminach i powiatach lubuskich. M.in. brakuje środków na wystarczające finansowanie programów profilaktyki zdrowotnej, nie otrzymujemy dostatecznego wsparcia na rozwój kultury fizycznej, w tym sportu dzieci i młodzieży – dziedziny ściśle ze zdrowiem związanej. Lepszego utrzymania i większych nakładów inwestycyjnych potrzebuje sieć dróg wojewódzkich, itd. Itd.
Ten stan rzeczy nie może być nadal utrzymywany, zagrożona jest integralność i przyszłość naszego województwa.
Oczekujemy radykalnych decyzji Zarządu i Sejmiku Województwa Lubuskiego, które przerwą spiralę zadłużania się szpitali wojewódzkich.
Za Konwent
Przewodniczący
Marek Cieślak
Starosta Żarski"
- w sprawie wzoru formularzy oświadczeń majątkowych
"Konwent Starostów i Wicestarostów Województwa Lubuskiego, po zapoznaniu się z projektem Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego powiatu, członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu starosty, wnosi następujące uwagi:- Objętość nowych wzorów oświadczeń (12 stron) w tym szczegółowość żądanych danych jest ponad dwukrotnie większa niż dotychczasowych. W efekcie czas niezbędny do ich wypełnienia, jak również ich rzetelnej analizy przez uprawnione osoby ulegnie znacznemu przedłużeniu. Nie negując potrzeby składania oświadczeń majątkowych, będących wyrazem przejrzystości życia publicznego w Polsce, jesteśmy zdania, że powinny być podobnie proste i przejrzyste jak w innych krajach europejskich oraz USA i Kanadzie, gdzie objętość tych dokumentów nie przekracza kilku stron formatu A4.
- Podawanie do publicznej wiadomości w oświadczeniu majątkowym takich danych jak niektóre składniki mienia ruchomego, wymienione przykładowo we wzorze (łodzie, dzieła sztuki, biżuteria...), budzi niepokój o osobiste bezpieczeństwo osób składających te oświadczenia oraz ich rodzin.
- Wątpliwości nasuwa żądanie tak szczegółowych danych jak data nabycia ruchomości, dane podmiotu, od którego mienie nabyto, czy cenę (wartość) według dokumentu nabycia. Brak jest wskazówki dotyczącej postępowania w przypadku np. precjozów rodowych.
- Jeśli, zdaniem autorów projektu, niezbędne jest szczegółowe opisywanie składników ruchomych mienia proponujemy, aby dane te umieszczone były w części niejawnej oświadczenia.
Za Konwent
(-) Grzegorz Tomczak
Wicestarosta Gorzowski"