Konwent Powiatów Województwa Świętokrzyskiego w swoim stanowisku zwrócił uwagę na kilka wątpliwości, które budzi aktualny system wynagradzania pracowników samorządowych. Stanowisko Konwentu jednoznacznie wskazuje na konieczność przeprowadzenia zmian.
Wynagrodzenia marszałków, prezydentów, burmistrzów, wójtów, starostów, wicestarostów i członków zarządu w powiatach wynikają z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Konwent Powiatów Województwa Świętokrzyskiego zwrócił uwagę, że wątpliwości budzi zgodność zarówno powyższego Rozporządzenia, jak i ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych z Konstytucją RP, która gwarantuje samodzielność jednostek samorządu terytorialnego. Zastrzeżenia budzi też zgodność tych przepisów z art. 6 i 7 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego.
Od początku bieżącego roku zaobserwować można znaczne spłaszczenie poziomu wynagrodzeń w jednostkach samorządu terytorialnego. Wynika ono z podwyższenia minimalnego wynagrodzenia i odliczenia od wynagrodzenia zasadniczego kwoty dodatku stażowego. Co więcej, obowiązujące przepisy wprowadzają ograniczenia dla samorządowców co do prowadzenia działalności gospodarczej a także posiadania udziałów i akcji w spółkach. Maksymalne stawki wynagrodzeń marszałków, prezydentów, burmistrzów, wójtów, starostów, wicestarostów i członków zarządu są zdecydowanie niższe niż wynagrodzenia na stanowiskach kierowniczych poza sektorem publicznym. Ograniczenia wysokości maksymalnego miesięcznego wynagrodzenia samorządowców na funkcjach kierowniczych są niewspółmierne do spoczywających na nich odpowiedzialności w porównaniu do innych pracowników samorządowych.
Powyższe czynniki mogą w przyszłości przynieść negatywny skutek w postaci odpływu z samorządu kompetentnych i doświadczonych pracowników. To z kolei przełoży się na spadek jakości działania administracji samorządowej.
Wobec tego Konwent Powiatów Województwa Świętokrzyskiego przyjął stanowisko, które wzywa do niezwłocznego przystąpienia do nowych regulacji systemu wynagrodzeń w jednostkach samorządu terytorialnego. Za uzasadnione Konwent uznał przyjęcie następujących wniosków:
- Zasady kształtowania wynagrodzeń członków zarządów powiatów powinny być uregulowane w ustawie i być niezależne od organów administracji rządowej
- Wynagrodzenia członków zarządów powiatu powinny być kształtowane w ramach gwarantowanej w Konstytucji RP samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego w granicach ich budżetów. Wysokość wynagrodzenia winna być godziwa, odpowiadać zakresowi obowiązków i odpowiedzialności
- Oparcie stawek wynagrodzenia członków zarządów powiatów o kwoty bazowe wynikające z przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w kraju oraz zastosowanie odpowiednich mnożników. Taki sposób kształtowania wynagrodzeń pozwoli na uelastycznienie systemu wynagrodzeń i powiąże wynagrodzenie z kondycją gospodarczą RP
- Upoważnienie rad powiatów do przyznawania nagrody dla starosty, która będzie elementem motywacyjnym do lepszej pracy na rzecz wspólnoty samorządowej.
Komentarze
Gratuluję obiektywizmu w sprawie wysokości i kryteriów wynagradzania pracowników samorządowych.
Ubolewam jednak, że od wielu lat poruszając tą tematykę odnoszą się Państwo jedynie do grupy samorządowej "zapewne najgorzej uposażonej", czyli starostów i zarządów powiatu.
Mało istotnym problemem jest natomiast wielotysięczna rzesza pracowników samorządowych realizujących sumiennie powierzone obowiązki za przysłowiową "miskę ryżu".