Na podstawie zmian, które niedawno uchwalono, urzędy będą przypominać obywatelom m.in. o terminach ich spraw. Ustawa ma na celu poprawę jakości danych zgromadzonych w rejestrach państwowych i jest to niewątpliwie kolejny krok w stronę cyfryzacji.
Bezpośredni kontakt z obywatelem będzie możliwy dzięki powstaniu Rejestru Danych Kontaktowych (RDK), w którym gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, PESEL, adres e–mail lub numer telefonu). Wprowadzenie danych do RDK przez obywateli będzie dobrowolne. Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e–usługę lub podczas wizyty w urzędzie.
Urząd będzie mógł skontaktować się z obywatelem telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. Obywatel zostanie będzie poinformowany o stanie prowadzonej sprawy np. o niedotrzymaniu terminów czy o upływie ważności dokumentów.
Dostęp do danych zgromadzonych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących). RDK będzie częścią Systemu Rejestrów Państwowych, w którym funkcjonują już: rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, czy też Rejestr Dokumentów Paszportowych.
Kolejną korzyścią z wprowadzenie nowych możliwości będzie uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze. Już dziś możemy wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów musimy poczekać. Po wejściu w życie zmian dokumenty dostaniemy „od ręki”.
Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego. Warunkiem będzie posiadanie bezpłatnych środków identyfikacji elektronicznej, czyli Profilu Zaufanego lub profilu osobistego w e-dowodzie.
Źródło: MC