Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wzmocnienie zarządzania gospodarczego

Wzmocnienie zarządzania gospodarczego fotolia.pl

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych obradująca 4 października dała zielone światło pakietowi sześciu aktów ustawodawczych służących wzmocnieniu koordynacji polityki gospodarczej i nadzoru w Unii Europejskiej, a konkretnie w strefie euro. Celem tego tzw. „sześciopaku" jest zapewnienie stabilności budżetowej i makroekonomicznej w całej Unii.

Równowaga budżetowa

Cztery z sześciu aktów reformują unijny pakt stabilności i wzrostu, który stanowi ramy koordynacji krajowych polityk budżetowych służącej zabezpieczeniu dobrej kondycji finansów publicznych. W pakcie określono wartości referencyjne dla rocznego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (3% PKB) oraz dla długu brutto (60% PKB). W przypadku niespełnienia tych kryteriów przez dane państwo uruchamiana jest tzw. procedura nadmiernego deficytu mająca na celu nakłonienie tego państwa do korekty deficytu.

W nowych przepisach większy akcent położono na zmniejszenie długu publicznego. Państwa członkowskie, których zadłużenie przekracza 60% PKB, będą musiały podjąć działania w celu zmniejszenia tego zadłużenia, nawet jeśli ich deficyt nie przekroczy wartości referencyjnej, czyli 3% PKB.

Aby wyegzekwować dyscyplinę budżetową w państwach członkowskich strefy euro, sankcje będą stosowane na wcześniejszym etapie i w sposób bardziej spójny niż uprzednio. Na przykład jeśli państwo, które zostało objęte procedurą nadmiernego deficytu, nie podjęło koniecznych środków w celu korekty deficytu, wymagane będzie od niego złożenie nieoprocentowanego depozytu równego 0,2% PKB. Jeśli państwo to w dalszym ciągu nie zastosuje się do określonych wymogów, depozyt zostanie przekształcony w grzywnę. Dodatkowo bardziej rygorystyczna procedura z nowymi zasadami głosowania przez Radę przyczyni się do tego, że sankcje będą nakładane w sposób bardziej automatyczny, niż ma to miejsce obecnie.

Równocześnie praktyki dotyczące rachunkowości, sporządzania statystyk i prognoz zostaną dostosowane do norm unijnych. Jeśli okaże się, że jakieś państwo strefy euro przedstawia w sprawozdaniach dane nieprawdziwe, może zostać nałożona na nie dodatkowa kara.

Stabilność makroekonomiczna

Dwa pozostałe akty ustawodawcze dotyczą ustanowienia systemu wczesnego ostrzegania o trudnych do opanowania zakłóceniach równowagi makroekonomicznej oraz mechanizmu służącego ich korygowaniu. Zakłócenia te mogą dotyczyć nieprawidłowych zjawisk w różnych obszarach gospodarki, takich jak jednostkowe koszty pracy, wzrost akcji kredytowej, udziały w rynku eksportu lub ceny mieszkań.

W ramach nowego systemu wykorzystana zostanie tablica wyników zawierająca wskaźniki gospodarcze, która pomoże ocenić potencjalne zakłócenia. Jej celem jest uruchomienie dogłębnej analizy, za pomocą której możliwe będzie określenie, czy zakłócenia te mogą przyczynić się do większych trudności. Jeśli dane zakłócenie uznane zostanie za poważne lub stwarzające ryzyko, dane państwo członkowskie może zostać objęte procedurą dotyczącą nadmiernego zakłócenia równowagi. Jeśli państwo strefy euro po raz kolejny nie podejmie stosownych działań, może na nie zostać nałożona roczna grzywna równa 0,1% PKB tego kraju.

Finalizacja nowych przepisów

Zanim ministrowie zatwierdzili nowe przepisy, zgodę na nie wydał w dniu 28 września Parlament Europejski. Po ostatecznej redakcji prawno-językowej teksty zostaną oficjalnie przyjęte i opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE.

Nowe przepisy mają wejść w życie przed początkiem 2012 roku.

Źródło: Rada UE

Niedz., 16 Prn. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka