Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Stop dla szkodliwych oświadczeń majątkowych

Stop dla szkodliwych oświadczeń majątkowych fotolia.pl

Związek Powiatów Polskich stanowczo sprzeciwia się wprowadzeniu nowych wzorów oświadczeń majątkowych.

Wzory te stanowią załączniki do rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów, skierowanych do zaopiniowania przez ogólnopolskie organizacje samorządowe.

W piśmie skierowanym przez ZPP do Prezesa Rady Ministrów czytamy:

Związek Powiatów Polskich zawsze popierał inicjatywy zmierzające do poprawy przejrzystości działania administracji publicznej. Zawsze jednak twierdziliśmy, że owa przejrzystość musi opierać się na poszanowaniu prawa, logiki i zdrowego rozsądku.

Z tego względu skierowane do rozpatrzenia w trybie obiegowym projekty:

  • rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego gminy, wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta;
  • rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego powiatu, członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu starosty;
  • rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego województwa, członka zarządu województwa, skarbnika województwa, sekretarza województwa, kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa

Związek Powiatów Polskich opiniuje negatywnie, domagając się jednocześnie ich skierowania do prac na posiedzeniu właściwego zespołu, a następnie posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej.

Uzasadnienie

Od strony formalnej wskazać należy, że co prawda na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej w dn. 31 sierpnia br. podjęta została decyzja o zaopiniowaniu projektów wymienionych wyżej rozporządzeń w trybie obiegowym, jednakże była ona wówczas podjęta w związku z informacją przedstawicieli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o szybkim przygotowaniu nowej wersji projektów. Tymczasem projekty te zostały przesłane 35 dni po przywołanym posiedzeniu Komisji Wspólnej i 7 dni po kolejnym, wrześniowym posiedzeniu plenarnym. W tej sytuacji powoływanie się na ustalenie Komisji Wspólnej z posiedzenia sierpniowego należy uznać za bezzasadne, a projekty skierować do normalnego trybu prac w Komisji Wspólnej.

Od strony merytorycznej w pierwszym rzędzie należy poddać w wątpliwość zgodność rozporządzeń z delegacjami ustawowymi do ich wydania i to z dwóch powodów:

Zgodnie z przepisami prawa oświadczenia mają dotyczyć stanu majątkowego, zatem statycznego opisu. Tymczasem we wzorach oświadczeń istnieje obowiązek wskazywania nie tylko daty nabycia, lecz również podmiotu, od którego składniki majątkowe były nabyte i ceny nabycia. Jest to zakres informacji zdecydowanie wykraczający poza mieszczący się w pojęciu „stan majątkowy", a w konsekwencji – niemieszczący się w delegacji ustawowej. Podawanie takich szczegółów urąga zresztą zdrowemu rozsądkowi – zwłaszcza w przypadku składników majątkowych nabytych przed wielu laty, w tym w wyniku spadkobrania.

Ustawa zawiera zamknięty katalog elementów, który musi zawierać oświadczenie majątkowe. Wśród nich nie znajduje się obowiązek wskazania praw majątkowych o wartości powyżej 10.000 złotych, w szczególności wierzytelności – w tym udzielonych pożyczek. Wydaje się, zatem, że obowiązek wykazania takich właśnie elementów w proponowanych wzorach oświadczeń o stanie majątkowym wykracza poza delegację ustawową. Analizując szczegółowo proponowane wzory oświadczeń dostrzeżemy więcej takich rozszerzeń, np. ustawa przewiduje wskazanie dochodów osiąganych z poszczególnych działalności zarobkowych. Tymczasem w odniesieniu do gospodarstwa rolnego oświadczenie wymaga nie tylko wskazania dochodu, lecz również przychodu z tytułu działalności. W konsekwencji należy uznać, że przedłożone rozporządzenia są niezgodne z delegacją ustawową.

Wątpliwości budzi również przyjęty w projektach rozporządzeń sposób wyznaczania wartości składników mienia. Zgodnie z przepisami ustaw w oświadczeniu należy wskazywać składniki mienia ruchomego o wartości powyżej 10.000 zł. Oświadczenie w żaden sposób nie odwołuje się do owej wartości. W pełni rozumiejąc trudności związane z bieżącą oceną szacunkową wartości, można mieć poważne wątpliwości, co do odwołania się wyłącznie do ceny nabycia – w kontekście delegacji ustawowej. W przypadku składników mienia nabytych przed wielu laty będzie to nieadekwatne – zarówno z punktu widzenia składników, które znacząco tracą na wartości (np. pojazdy), jak i na tej wartości zyskują (np. nieruchomości).

Z pragmatycznego punktu widzenia niekorzystne jest odstąpienie od obowiązującego obecnie rozdzielenia oświadczenia na dwie części, z których druga zawiera wyłącznie informacje, które nie podlegają upublicznieniu. W praktyce ułatwia to publikację oświadczeń; tymczasem nowe projekty rozporządzeń wymagają ręcznego usuwania danych („wykorektorowania") z oświadczenia kierowanego do publikacji. Zwiększa to – całkowicie zbędnie – nakład pracy osób odpowiedzialnych w jednostce samorządu terytorialnego za publikację oświadczeń.

Podkreślić również należy, że przyjęty sposób zredagowania wzoru oświadczenia jest kłopotliwy z punktu wypełniania oświadczenia. Miast operować kompleksowym opisem poszczególnych składników majątku koniecznych do opisania, opiera się w poszczególnych sekcjach na listach pytań o szczegółowe informacje. W konsekwencji dane dotyczące jednego składnika majątku będzie musiała być rozpisana w kilku odrębnych punktach. Nie będzie to stanowiło problemu, o ile w poszczególnych sekcjach oświadczenia będzie tylko jeden składnik; konieczność wpisania np. kilku składników rzeczowych mienia ruchomego o wartości jednostkowej powyżej 10.000 zł sprawi, że oświadczenie stanie się nieczytelne.

Odrębną kwestią jest sam kształt instytucji oświadczeń o stanie majątkowym, która w obecnym stanie nie tyle przyczynia się do zmniejszenia korupcji, tylko do zniechęcania do działalności publicznej osób, które w życiu osiągnęły sukces finansowy. Jest to jednak kwestia zmiany ustawowej, dlatego też w niniejszej opinii nie podnosimy szerzej tej kwestii.

Śr., 12 Prn. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: