Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Współfinansowanie Policji przez gminy

Współfinansowanie Policji przez gminy fotolia.pl

Z zapisów art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji wynika, że jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania Policji.

Pomoc finansowa udzielana przez samorząd powiatowy dla komendy powiatowej Policji jako własnej jednostki organizacyjnej nie budzi wątpliwości. Problematyczna natomiast jest kwestia współfinansowania Policji przez samorządy gminne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym zadania z zakresu spraw porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli należą do zadań własnych gminy. W celu  realizacji tych zadań na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gminy  mogą zawierać porozumienia z innymi podmiotami.

Zatem, w świetle obowiązującego prawa dopuszczalne są dwie formy dofinansowania Policji, a mianowicie:

1) na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organem wykonawczym gminy a zarządem powiatu - dotacja celowa z budżetu gminy przekazywana jest do budżetu powiatu np. na dofinansowanie zakupu paliwa i innych wydatków bieżących czy dofinansowanie zakupu samochodu

 2) wydatki na zakup paliwa dokonywane bezpośrednio z budżetu gminy. Wydatki te realizowane są na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organem wykonawczym gminy a komendą powiatową Policji.

Treść porozumienia powinna zawierać w szczególności następujące elementy:

1) określenie stron,

2) podstawę prawną oraz cel zawarcia porozumienia,

3) określenie wysokości świadczenia pieniężnego ze strony gminy,

4) określenie zobowiązania strony (partnera) umowy, w którym należy jak najdokładniej wskazać do czego strona otrzymująca środki z budżetu gminy zostaje zobowiązana,

5) wskazanie sposobu rozliczenia należności pieniężnych, kontroli wykonania zadania oraz ewentualne określenie odpowiedzialności z tytułu nie wykonania zobowiązania przez jednostkę dofinansowaną.

Biorąc pod uwagę bezpośredni kontakt gminy z miejscową Policją korzystniejsza jest druga forma dofinansowania Policji w przypadku zakupu paliwa i realizacji innych wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem Policji. Natomiast współfinansowanie zakupu samochodu powinno się odbyć przy zastosowaniu pierwszej formy. Decyzje finansowe dotyczące tej materii podejmuje zawsze rada gminy w uchwale budżetowej (Biuletyn Informacyjny Nr 4 (34) 2001 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy).

Odrębnym zagadnieniem związanym ze współfinansowaniem Policji jest możliwość pokrywania przez gminy kosztów utrzymania dodatkowych etatów Policji, o których mowa w art. 13 ust. 4 ustawy o Policji. Jak wynika z powyższych zapisów na wniosek rady gminy liczba etatów Policji w rewirach dzielnicowych na terenie gminy może ulec zwiększeniu jeżeli organ gminy zapewni środki na pokrycie kosztów utrzymania tych etatów przez okres co najmniej 5 lat. Podstawą do przekazania środków jest porozumienie zawarte między organem gminy a Wojewodą, zatwierdzone przez Komendanta Głównego Policji w oparciu o Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia  4 marca 1999 r. w sprawie szczegółowych warunków porozumienia między organem powiatu lub gminy a właściwym wojewodą w zakresie pokrywania kosztów utrzymania dodatkowych etatów Policji w rewirach dzielnicowych. Środki na ten cel powinny być przekazywane z budżetu gminy bezpośrednio do jednostki realizującej te wydatki.

Ponad to od 19 października 2001 r. zgodnie z art. 13 ust. 4a rada powiatu lub rada gminy może przekazać na warunkach określonych w porozumieniu zawartym między zarządem powiatu lub gminy a właściwym komendantem powiatowym (miejskim) Policji środki finansowe stanowiące dochody własne powiatu lub gminy dla Policji z przeznaczeniem na:

− rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający określone normy czasu pracy,

− nagrodę za osiągnięcia w służbie dla policjantów właściwych miejscowo komend powiatowych (miejskich) i komisariatów, którzy realizują zadania z zakresu służby prewencyjnej. 

Serwis główny: Aktualności

Pt., 26 Wrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka