Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

W obronie mieszkańców obszarów nadrzecznych

W obronie mieszkańców obszarów nadrzecznych fotolia.pl

Aktualnie ważnym zagadnieniem którym są zainteresowani aktywni uczestnicy  życia społecznego są wybory samorządowe. Zasadnicze programy wyborcze już zostały opracowane, ale  poszczególni uczestnicy  wyborów  mają prawo je  uzupełniać i  dostosowywać do najaktualniejszych potrzeb.

Nieuniknionym będzie, aby  w ramach najaktualniejszych potrzeb będą musiały znaleźć się zadania - z już obligatoryjnym terminem wykonania do roku 2015 r. -  określone w Ramowej Dyrektywie Wodnej (Dyrektywa 2000/60 WE Parlamentu Europejskiego  ustanawiającego  ramy wspólnego działania w dziedzinie polityki wodnej).

Ponieważ wiadomym jest, że wszystkie nowo wybrane samorządy będą musiały zrealizować zalecenia wynikające z tej dyrektywy - obecnie, wszyscy kandydaci biorący udział w wyborach, mają możliwość przedstawić swoje propozycje dla sposobu zrealizowania  potrzeb wynikających z lokalnych  oczekiwań. Jest to szczególnie ważny temat, a  czasami wręcz najważniejszy, dla społeczności zamieszkujących rejony nadrzeczne.

W ramach świadomości o  zaistniałej  sytuacji wszyscy powinni wziąć udział w  wyjaśnianiu, że dla regionów zlokalizowanych w  sąsiedztwie rzek, wybory samorządowe, w roku 2014 właśnie z  tego powodu,  nie mogą skupiać się  na tematach przeciwko komuś  ale właśnie na  obligatoryjnym temacie europejskim przeciw powodziom i wynikających  z powyższego  zadaniach  dla  poprawy  naszego    życia osobistego w przestrzeni publicznej  oraz  uszanowania  otoczenia przyrodniczego.

W roku 2014, w ramach realizacji Dyrektywy 2007/60/WE Unii Europejskiej zostały już opracowane - w skali 1:100 000 Mapy Zagrożenia Powodziowego i Mapy Ryzyka Powodziowego. Do grudnia 2015 roku ma być opracowany Plan Zarządzania Ryzykiem Powodziowym. Plan Zarządzania Ryzykiem Powodziowym musi zmierzać do połączenia w sposób spójny 3-ch zagadnień stanowiących  jedną całość  przyrodniczo - społeczną: istniejącą geografię (morfologię krajobrazu); przyrodnicze prawa wody (zbiorniki wodne i rzeki) i planowanie gospodarcze (chciejstwo człowieka).

Łączenie tych zagadnień w jedną całość nie zawsze  jest oczywiste dla części społeczeństwa a w tym również niestety dla części działaczy społecznych i urzędników. Należy sądzić, że  powyższe zaistniało z 2 powodów: braku wiedzy o konieczności realizacji wniosków wynikających z opracowanych map ryzyka i zagrożenia powodziowego, oraz zaniechania uświadamiania społeczeństwa, że nasze życie jest w większej mierze zależne od gospodarki wodnej  aniżeli  np. od lokalnej  komunikacji itp.

We  wszystkich obowiązujących dotychczas (gminnych, powiatowych, wojewódzkich) planach rozwoju lokalnego lub programach ochrony środowiska brak jest rozdziałów omawiających zagadnienia wynikające z zagrożenia powodziowego i lokalnych możliwości retencjonowania wód.

Stowarzyszenie Osiedle Rekreacyjne Ślężany zwracało się już  w latach 2010 i 2011 do różnych instytucji zlokalizowanych w sąsiedztwie Bugu, o zorganizowanie spotkania przedstawicieli społeczeństwa całego regionu ziem nadbużańskich celem wypracowania spójnego  regionalnego  programu powodziowego Bugu. W sformułowaniu spójność rozumieliśmy potrzebę połączenia celów wynikających z planów zagospodarowania przestrzennego - konstruowanych przez społeczności lokalne i całkiem  niezależnych od powyższego, regionalnych „urzędowych” planów gospodarki wodnej. Nasza inicjatywa spotkań kompleksowych nie uzyskała  pozytywnego odzewu.

Aktualnie, poza pracownikami zatrudnionymi obecnie w biurach gospodarki wodnej, nikt zagadnieniami  dotyczącymi wdrażania Dyrektywy 2007/60/WE  i wynikającymi z powyższego niezbędnymi zmianami  w organizacji życia społecznego się nie zajmuje. Na przykład znamienną ilustracją  dla powyższej  sytuacji jest fakt, że w Kanonie Architektury Prawa Przestrzennego Rzeczpospolitej Polskiej, ogłoszonym w dniu 24.06.2014 r.,  w żadnym przepisie nie zalecono aby przy rozbudowie infrastruktury i budowie miast uwzględniać  i uszanować (!) naturalne  uwarunkowania przyrodnicze. W 10-ciu obszernych  kanonach  wpisano jedynie  tekst składający się z 3 słów (dosłownie!): ochrona środowiska i zdrowia.

Celowym jest aby obecnie w latach 2014-2015 jako dodatkowy kierunek działalności, wprowadzić również  tematykę wynikającą z opracowanych przez administrację państwową map i dokumentacji o zagrożeniu i ryzyku powodziowym. Zagadnienie powyższe, przedstawione na przykład w ramach paneli dyskusyjnych dla Wisły, Odry, Bugu, Dunajca ….Sanu  może posłużyć do zbudowania  tematu: Program operacyjny dużych rzek w Polsce.

Jednocześnie, jak wspomniano na wstępie niniejszego artykułu, wszyscy kandydaci  w zbilżających się  wyborach, a pochodzący z rejonów lokalnych rzek powinni niezwłocznie zapoznać się z niektórymi  przepisami  znowelizowanego Prawa wodnego które mogą im pomóc w zaprezentowaniu, a potem  w realizacji zadań z zakresu organizacji życia społeczeństw w rejonie rzek. Aktualnie to zadanie jest ułatwione gdyż zgodnie z Art. 88 f  Prawa Wodnego  - mapy zagrożenia powodziowego oraz  mapy ryzyka powodziowego  zostały  przekazane  również wszystkim władzom samorządowym  i  wiedza w nich zawarta jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych instytucji i osób.

Źródło: Opracowano na podstawie materiałów nadesłanych przez Stowarzyszenie Osiedle Rekreacyjne Ślężany, autor: Jerzy Wojciech Bareja - Prezes Zarządu Stowarzyszenia

Czw., 11 Wrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka