Aktualnie ważnym zagadnieniem którym są zainteresowani aktywni uczestnicy życia społecznego są wybory samorządowe. Zasadnicze programy wyborcze już zostały opracowane, ale poszczególni uczestnicy wyborów mają prawo je uzupełniać i dostosowywać do najaktualniejszych potrzeb.
Nieuniknionym będzie, aby w ramach najaktualniejszych potrzeb będą musiały znaleźć się zadania - z już obligatoryjnym terminem wykonania do roku 2015 r. - określone w Ramowej Dyrektywie Wodnej (Dyrektywa 2000/60 WE Parlamentu Europejskiego ustanawiającego ramy wspólnego działania w dziedzinie polityki wodnej).
Ponieważ wiadomym jest, że wszystkie nowo wybrane samorządy będą musiały zrealizować zalecenia wynikające z tej dyrektywy - obecnie, wszyscy kandydaci biorący udział w wyborach, mają możliwość przedstawić swoje propozycje dla sposobu zrealizowania potrzeb wynikających z lokalnych oczekiwań. Jest to szczególnie ważny temat, a czasami wręcz najważniejszy, dla społeczności zamieszkujących rejony nadrzeczne.
W ramach świadomości o zaistniałej sytuacji wszyscy powinni wziąć udział w wyjaśnianiu, że dla regionów zlokalizowanych w sąsiedztwie rzek, wybory samorządowe, w roku 2014 właśnie z tego powodu, nie mogą skupiać się na tematach przeciwko komuś ale właśnie na obligatoryjnym temacie europejskim przeciw powodziom i wynikających z powyższego zadaniach dla poprawy naszego życia osobistego w przestrzeni publicznej oraz uszanowania otoczenia przyrodniczego.
W roku 2014, w ramach realizacji Dyrektywy 2007/60/WE Unii Europejskiej zostały już opracowane - w skali 1:100 000 Mapy Zagrożenia Powodziowego i Mapy Ryzyka Powodziowego. Do grudnia 2015 roku ma być opracowany Plan Zarządzania Ryzykiem Powodziowym. Plan Zarządzania Ryzykiem Powodziowym musi zmierzać do połączenia w sposób spójny 3-ch zagadnień stanowiących jedną całość przyrodniczo - społeczną: istniejącą geografię (morfologię krajobrazu); przyrodnicze prawa wody (zbiorniki wodne i rzeki) i planowanie gospodarcze (chciejstwo człowieka).
Łączenie tych zagadnień w jedną całość nie zawsze jest oczywiste dla części społeczeństwa a w tym również niestety dla części działaczy społecznych i urzędników. Należy sądzić, że powyższe zaistniało z 2 powodów: braku wiedzy o konieczności realizacji wniosków wynikających z opracowanych map ryzyka i zagrożenia powodziowego, oraz zaniechania uświadamiania społeczeństwa, że nasze życie jest w większej mierze zależne od gospodarki wodnej aniżeli np. od lokalnej komunikacji itp.
We wszystkich obowiązujących dotychczas (gminnych, powiatowych, wojewódzkich) planach rozwoju lokalnego lub programach ochrony środowiska brak jest rozdziałów omawiających zagadnienia wynikające z zagrożenia powodziowego i lokalnych możliwości retencjonowania wód.
Stowarzyszenie Osiedle Rekreacyjne Ślężany zwracało się już w latach 2010 i 2011 do różnych instytucji zlokalizowanych w sąsiedztwie Bugu, o zorganizowanie spotkania przedstawicieli społeczeństwa całego regionu ziem nadbużańskich celem wypracowania spójnego regionalnego programu powodziowego Bugu. W sformułowaniu spójność rozumieliśmy potrzebę połączenia celów wynikających z planów zagospodarowania przestrzennego - konstruowanych przez społeczności lokalne i całkiem niezależnych od powyższego, regionalnych „urzędowych” planów gospodarki wodnej. Nasza inicjatywa spotkań kompleksowych nie uzyskała pozytywnego odzewu.
Aktualnie, poza pracownikami zatrudnionymi obecnie w biurach gospodarki wodnej, nikt zagadnieniami dotyczącymi wdrażania Dyrektywy 2007/60/WE i wynikającymi z powyższego niezbędnymi zmianami w organizacji życia społecznego się nie zajmuje. Na przykład znamienną ilustracją dla powyższej sytuacji jest fakt, że w Kanonie Architektury Prawa Przestrzennego Rzeczpospolitej Polskiej, ogłoszonym w dniu 24.06.2014 r., w żadnym przepisie nie zalecono aby przy rozbudowie infrastruktury i budowie miast uwzględniać i uszanować (!) naturalne uwarunkowania przyrodnicze. W 10-ciu obszernych kanonach wpisano jedynie tekst składający się z 3 słów (dosłownie!): ochrona środowiska i zdrowia.
Celowym jest aby obecnie w latach 2014-2015 jako dodatkowy kierunek działalności, wprowadzić również tematykę wynikającą z opracowanych przez administrację państwową map i dokumentacji o zagrożeniu i ryzyku powodziowym. Zagadnienie powyższe, przedstawione na przykład w ramach paneli dyskusyjnych dla Wisły, Odry, Bugu, Dunajca ….Sanu może posłużyć do zbudowania tematu: Program operacyjny dużych rzek w Polsce.
Jednocześnie, jak wspomniano na wstępie niniejszego artykułu, wszyscy kandydaci w zbilżających się wyborach, a pochodzący z rejonów lokalnych rzek powinni niezwłocznie zapoznać się z niektórymi przepisami znowelizowanego Prawa wodnego które mogą im pomóc w zaprezentowaniu, a potem w realizacji zadań z zakresu organizacji życia społeczeństw w rejonie rzek. Aktualnie to zadanie jest ułatwione gdyż zgodnie z Art. 88 f Prawa Wodnego - mapy zagrożenia powodziowego oraz mapy ryzyka powodziowego zostały przekazane również wszystkim władzom samorządowym i wiedza w nich zawarta jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych instytucji i osób.
Źródło: Opracowano na podstawie materiałów nadesłanych przez Stowarzyszenie Osiedle Rekreacyjne Ślężany, autor: Jerzy Wojciech Bareja - Prezes Zarządu Stowarzyszenia