Podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które odbyło się 30. marca, wiceminister rozwoju regionalnego Waldemar Sługocki zwrócił się do strony samorządowej, by tak szybko jak to możliwe projekt Koncepcji został zaopiniowany przez komisyjny zespół ds. infrastruktury, rozwoju lokalnego i regionalnego, i aby jego opinia była wiążąca dla Komisji. - To umożliwiłoby nam skierowanie dokumentu jeszcze w kwietniu do Komitetu Stałego Rady Ministrów, a następnie na posiedzenie rządu - wyjaśnił minister. Projekt KPZK przeszedł już etap konsultacji w regionach oraz z Państwową Radą Gospodarki Przestrzennej.
Zarządzanie Strategiczne
Koncepcja jest najważniejszym krajowym dokumentem strategicznym dotyczącym planowania przestrzennego. Zgodnie z nowym systemem strategicznego zarządzania rozwojem kraju stanowi ona element długookresowej i średniookresowej strategii rozwoju kraju, które - co autorzy podkreślają - równorzędnie traktują aspekt przestrzenny i aspekt społeczno-gospodarczy.
Diagnoza
Ekspeci uważąją, iż Polska ma jeden z najbardziej policentrycznych systemów osadniczych w Europie, co jest bardzo korzystną cecha polskiej przestrzeni, ponieważ metropolie i miasta o znaczeniu regionalnym biorą udział w globalnej konkurencji o inwestycje oraz uczestniczą w przepływach kapitału, towarów, usług, ludzi i technologii.
Dokument przyjmuje jednak, iż przy założeniu stabilizacji zaludnienia Polski będzie następować koncentracja ludności w najbardziej dynamicznych ośrodkach w powiązaniu z dalszym jej odpływem z obszarów peryferyjnych, obejmujących zarówno niektóre tereny wiejskie, jak i małe ośrodki miejskie. Miasta i obszary tracące swoje dotychczasowe funkcje społeczno-gospodarcze znajdują się na terenie całego kraju (Łódź, Radom), a ich największa koncentracja występuje na terenie Konurbacji Górnośląskiej. Obszary zdegradowane społecznie i gospodarczo oraz środowiskowo wymagają identyfikacji w planach zagospodarowania przestrzennego województw i w strategiach rozwoju województw oraz przygotowania kompleksowych planów rewitalizacji uwzględniających aspekty społeczne, gospodarcze i przestrzenne. Plany będą podstawą do prowadzenia kompleksowych działań (z poziomu kraju, regionu i gmin) na rzecz odwrócenia negatywnych trendów rozwojowych. Działania rewitalizacyjne na poziomie krajowym i regionalnym będą realizowane w ramach prac nad polityką miejską w zespole powołanym przez ministra ds. rozwoju regionalnego, w którego skład wejdą przedstawiciele innych resortów, jednostek samorządu terytorialnego i partnerów społecznych.
Wizja 2030
Autorzy przewidują, iż integracja funkcjonalna i procesy spójnościowe w skali lokalnej dotyczyć będę przede wszystkim integracji centrów miast i ich obszarów funkcjonalnych oraz integracji obszarów wiejskich dokonującej się w oparciu o sieć ok. 150 miast powiatowych. Integrację przestrzenną na obszarach położonych poza zurbanizowanymi terenami funkcjonalnymi dużych i średnich miast zapewniają powiązania lokalne w obrębie obszarów wiejskich. Centrami tych obszarów będzie około 150 średniej wielkości miast powiatowych, zapewniających na obszarze całego kraju jednolity standard dostępu do podstawowych usług i dóbr publicznych, w szczególności w zakresie wychowania przedszkolnego, edukacji na poziomie podstawowym i średnim, zdrowia (w zakresie podstawowym), transportu publicznego, wyposażenia w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, komunikacyjną, teleinformatyczną, ochrony przed zagrożeniami społecznymi (policja) i naturalnymi (straż pożarna), usług niezbędnych dla obsługi działalności gospodarczej oraz administracyjnych i związanych z sądownictwem.
Cele
Koncepcja zakłada sześć celów polityki przestrzennej, które powinny być traktowane łącznie. Z punktu widzenia samorządów ważnych jest cel zakładający poodwyższenie konkurencyjności głównych ośrodków miejskich Polski w przestrzeni europejskiej poprzez ich integrację funkcjonalną przy zachowaniu policentrycznej struktury systemu osadniczego sprzyjającej spójności. Ze względu na zidentyfikowane problemy i szanse rozwojowe działania polityki przestrzennej dla wspomagania konkurencyjności głównych miast Polski obejmą: wspieranie rozwoju funkcji metropolitalnych głównych ośrodków miejskich; intensyfikację powiązań funkcjonalnych pomiędzy głównymi węzłami sieci osadniczej w układzie krajowym i międzynarodowym; integrację obszarów funkcjonalnych głównych ośrodków miejskich.
Więcej na stronach MRR