Powiat jarociński oraz gmina Brudzew to kolejne samorządy, w których w ostatnim okresie Związek Powiatów Polskich przeprowadził audyt instytucjonalny oparty o metodę Programu Rozwoju Instytucjonalnego, a także szkolenia z tego zakresu tematycznego. Działania te są kolejnym z elementów wdrażania przez ZPP projektu "Innowacyjna i sprawna administracja źródłem sukcesu w gospodarce opartej na wiedzy".
Realizacja tego zadania rozpoczęła się w drugiej połowie listopada br., a potrwa do połowy przyszłego roku. Zakończeniem wdrożenia będą raporty zawierające zdiagnozowanie stanu obecnego i identyfikację obszarów wymagających wsparcia w JST biorących udział w projekcie.
Audyt instytucjonalny jest zewnętrznym badaniem opartym na wstępnym, horyzontalnym przeglądzie stanu danej jednostki przy wykorzystaniu instrumentów pochodzących przede wszystkim z samooceny jednostki, a także pogłębionego przeglądu wybranych obszarów działania. Samoocena przeprowadzana jest w wyniku wspólnej pracy zespołu, w skład którego wchodzi reprezentatywna próba pracowników urzędu danej jednostki samorządu terytorialnego. Prace zespołu są moderowane przez eksperta ds. horyzontalnych. Ocenie podlega w zależności od rodzaju jednostki 19 lub 20 kryteriów zarządzania. Przy tej okazji bardzo pomocne jest również przeprowadzenie rozmów z najwyższym kierownictwem danej jednostki odnośnie stosowanego sposobu przewodzenia ludźmi, a także sprawdzenie jakości wydawanych przez konkretną jednostkę aktów prawa miejscowego pod kątem ich poprawności legislacyjnej. Wspomniany - pogłębiony przegląd wybranych obszarów działań jednostki, odnosi się głownie do eksperckiej analizy czterech głównych kierunków:
- zarządzania strategicznego,
- zarządzanie urzędem,
- partnerstwa,
- analizy usług publicznych.
Więcej nt. prowadzonego audytu w artykule "Audyt instytucjonalny – innowacyjna administracja w praktyce"
W szkoleniach towarzyszącym audytowi sumarycznie udział weźmie co najmniej 120 osób.
Projekt realizowany jest przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.