Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uwaga na treść uchwały rady w sprawie nadawania tytułów honorowych

Uwaga na treść uchwały rady w sprawie nadawania tytułów honorowych fotolia.pl

Badając legalność uchwały dotyczącej przyznawania honorowych tytułów, jak np. „zasłużony dla powiatu”, należy rozważyć, czy została ona wydany w granicach przyznanych radzie powiatu ustawowych kompetencji oraz jaki ma charakter prawny, albowiem od tego uzależniony jest tryb jej wejścia w życie.

Zauważyć wypada, że samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej, wykonując przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 16 ust. 2 Konstytucji RP), co oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnych do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność oraz w interesie ich mieszkańców. Społeczności lokalne mają więc – w zakresie określonym prawem - pełną swobodę działania w każdej sprawie, która nie jest wyłączona z ich kompetencji lub nie wchodzi w zakres kompetencji innych organów władzy ( art. 163 Konstytucji RP). Z konstytucyjnej zasady praworządności, zapisanej w art. 7 Konstytucji RP wynika wymóg by w akcie rangi ustawowej zawarte było upoważnienie dla lokalnego prawodawstwa, czyli tzw. delegacja. Upoważnienie to musi być przy tym wyraźne, a nie tylko pośrednio wynikające z przepisów ustawowych, nie jest bowiem dopuszczalne domniemywanie kompetencji prawodawczych i wskazywać winno organ administracji publicznej właściwy do wydania danego aktu normatywnego. W wykonywaniu zadań publicznych, które są określane ustawowo, powiat ma samodzielność (art. 2 ustawy o samorządzie powiatowym). Ustawa o samorządzie powiatowym jednoznacznie przy tym określa katalog aktów prawa miejscowego, stanowiąc, że rada powiatu może wydawać akty prawa miejscowego w sprawach: wymagających uregulowania w statucie, porządkowych ,o których stanowi art. 41, zasad zarządu mieniem powiatu, zasad i trybu korzystania z powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 40 ust 1 i. 2 ustawy).

Odnośnie nadania honorowych tytułów, generalnie można uznać istnienie kompetencji rady do stanowienia, o ile przesłanki do przyznania nagrody czy tytułu honorowego mieszczą się w zakresie zadań własnych powiatu. Należy podkreślić, że uchwała o przyznawaniu nagród i honorowych tytułów może być zaklasyfikowana do kategorii aktów ustrojowych o charakterze statutowym i powinna być ogłoszona jako akt należący do kategorii prawa miejscowego w wojewódzkim dzienniku urzędowym, jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 9 stycznia 2013 r. (III SA/Wr 497/12). Zaskarżona w niniejszej sprawie uchwała, regulująca szczegółowo tryb przyznawania honorowego tytułu, medalu honorowego i odznaki jak słusznie zarzucił organ nadzoru, zawiera w swej treści zatem normy, którym niewątpliwie należy przypisać charakter ustrojowy oraz także generalny i abstrakcyjny, poprzez ustanowienie szczegółowych regulacji co do obowiązującej w tej mierze procedury (ocena formalna wniosków, uzupełnianie ich braków formalnych, opiniowanie, powiadamianie o decyzjach, przyjęty sposób wręczania). W tej sytuacji trzeba przyjąć, że powinna wejść w życie w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego i podlegać publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym (art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych). Niespełnienie wymagań formalnych co do aktu prawa miejscowego w zakresie należytej publikacji jest istotnym naruszeniem prawa, powodującym konieczność stwierdzenia jego nieważności w całości. Akt normatywny, który nie został opublikowany (ogłoszony) zgodnie z obowiązującą procedurą i we właściwym trybie nie może wiązać adresatów utworzonych w nim norm prawnych i nie odnosi skutku prawnego, nie ma mocy obowiązującej. Dotyczy to całego zakresu normatywnego tego aktu, czyli wszystkich norm prawnych w nim zamieszczonych.

Źródło: Orzecznictwo NSA

Śr., 23 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka