Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Prezydent miasta na prawach powiatu wydaje pozwolenia na budowę na wniosek gminy tego miasta

Prezydent miasta na prawach powiatu wydaje pozwolenia na budowę na wniosek gminy tego miasta fotolia.pl

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 kwietnia 2011 r. (II OSK 703/10) zauważył, że w orzecznictwie jak i w doktrynie budzi kontrowersje kwestia wyłączenia prezydenta miasta na prawach powiatu, działającego jako starosta na podstawie art. 24 § 1 pkt 1 i 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, od rozpoznania i wydania decyzji w sprawach, w których gmina jest stroną.

Jak wskazał Sąd Administracyjny w obowiązujących przepisach prawa nie ma ogólnej regulacji zobowiązującej do wyłączenia organu samorządu terytorialnego, w przypadku gdy sprawa będąca przedmiotem postępowania administracyjnego pozostaje w związku z interesem prawnym danej jednostki samorządu terytorialnego.

Przyjęcie wykładni, iż prezydent miasta X działający jako starosta, podlega na podstawie art. 24 § 1 pkt 1 i 4 Kodeksu postępowania administracyjnego wyłączeniu od rozpoznania sprawy i wydania decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę, na rzecz gminy X, nie może być uznana za prawidłową, gdyż prowadzi do zmiany kompetencji organów, wynikających z norm prawa administracyjnego.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego, starosta jest organem administracji architektoniczno - budowlanym i do jego podstawowych obowiązków należy m.in. wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych ustawą (art. 81 ust.1 pkt 2). Stosownie do art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, prezydent miasta na prawach powiatu posiada uprawnienia do działania jako organ powiatu, tj. starosta, zaś na podstawie art. 26 ust.1 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest organem wykonawczym gminy.

W konsekwencji tych rozwiązań prawnych prezydent miasta łączy w sobie uprawnienia do realizacji zadań z zakresu samorządu gminnego jak i samorządu powiatowego. Prezydent miasta na prawach powiatu jest więc jednocześnie starostą, a pracownicy urzędu miasta w procesie wydawania decyzji przez starostę, stają się pracownikami starostwa. Przepisy ustawy – Prawo budowlane nie przewidują wyłączenia prezydenta miasta na prawach powiatu w sprawach, w których stroną stosunku materialno-prawnego, podlegającego konkretyzacji w postępowaniu, w indywidualnej sprawie, jest gmina lub inna jednostka samorządu terytorialnego.

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego brak jest podstaw prawnych do wyprowadzenia obowiązku wyłączenia w sprawach, wynikających z przepisów ustawy - Prawo budowlane organu samorządu terytorialnego w ramach wykładni, prowadzącej w następstwie, do pozbawienia tego organu kompetencji. Prezydent Miasta X ( miasta na prawach powiatu) nie podlega wyłączeniu i jest organem właściwym do wydania decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę, na wniosek Gminy – Miasta X.

Źródło: Orzecznictwo NSA

Pon., 29 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka