Wojewoda: Nauczyciel koordynujący projekt finansowany ze środków UE nie zyskuje z tego powodu dodatkowego prawa do dodatku motywacyjnego.
Wojewoda Lubelski wydał rozstrzygnięcie nadzorcze dotyczące regulaminu wynagradzania nauczycieli w placówkach prowadzonych przez jedną z jednostek samorządu terytorialnego. Stwierdzone w treści zawierającej regulamin uchwały pociągnęły za sobą stwierdzenie nieważności części aktu. Wśród przyczyn znalazło się nieodpowiednie zrozumienie roli dodatku motywacyjnego i możliwości korzystania z niego.
Jak zauważono w treści rozstrzygnięcia, rada jednostki samorządu terytorialnego dopuściła możliwość przysługującego pedagogom dodatku motywacyjnego za przygotowywanie i realizację programów unijnych finansowanych z funduszy europejskich. Adresatami dodatkowych pieniędzy mieli być także dyrektorzy szkół. Zdaniem Wojewody, taki zapis w regulaminie istotnie naruszył § 6 rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. W przepisie tym wymieniono bowiem ściśle warunki, jakie miałby spełnić nauczyciel, aby otrzymać dodatek. Wśród nich znalazły się zasługi takie, jak: osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym, osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze, wprowadzanie innowacji pedagogicznych skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania, szczególne zaangażowanie i efektywność w wykonywaniu określonych czynności oraz realizowanie zadań wynikających z przyjętych przez organ priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej. Oznacza to, że wykonywanie zadań mających związek z projektami europejskimi, jest pracą rodzajowo różną, niepokrywającą się z żadnym z zapisów rozporządzenia.
Brak możliwości utożsamiania realizowanych przez szkoły projektów unijnych z zadaniami uzasadniającymi przyznanie dodatku motywacyjnego wynika również z przywołanego przez Wojewodę orzecznictwa. Jak w wyroku o sygn. II SA/Bk 10/22 orzekł WSA, zadania tego rodzaju stanowią osobny rodzaj czynności i są związane nie tyle z pracą pedagogiczną, ale administrowaniem i nadzorem. Dodatek motywacyjny przysługuje natomiast tylko za wykonywanie zadań, które ściśle wiążą się z nauczaniem i pewnym meritum nauczycielskiej profesji, które w przypadku danego pedagoga zdaje się przybierać szczególnie wysoki standard.
Ponadto, jak zauważono, koszty związane z wynagrodzeniem koordynatorów projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, to najczęściej wydatki kwalifikowane danego projektu, pokrywane ze środków, jakie odgórnie przyznano do ich realizacji. Dodatkowe przyznanie nauczycielom z tego tytułu dodatku motywacyjnego mogłoby doprowadzić do utworzenia dwóch osobnych źródeł, co stoi w sprzeczności z przepisami.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 3 marca 2025 r. (sygn. PN-II.4131.44.2025)