Kontynuując temat zagadnień etycznych w samorządzie, dzisiaj przedstawiamy kolejny mankament, czy też słabości jakie charakteryzują nasze państwo, instytucje publiczne i społeczeństwo.
Niezrozumienie, czym jest prawo, czemu ma służyć, jak je stosować
Niestety typowym przejawem podejścia do prawa pozostaje mocno uproszczone jego rozumienie, ograniczające sens poszukiwanej normy do dosłownego, literalnego brzmienia - bez względu na to, jak bardzo absurdalne czy nawet szkodliwe, mają być konsekwencje takiego podejścia. Dobre prawo wymaga właściwych jego wykonawców. Z niedostrzegania tej zależności wynikają nieustannie nasze zasadnicze problemy z aplikacją i rozumieniem instrumentów prawa publicznego. Potrzeba więc dobrej wiary i przyzwoitości stosowania prawa.
Owa «dobra wiara» przy stosowaniu reguł prawa odnoszących się do funkcjonowania państwa i jego instytucji stanowi zaprzeczenie nadużywania kompetencji, a zarazem wyraz dążenia do uczciwej i rzetelnej realizacji celu normy, dostrzeganie przy wykładni i stosowaniu takich norm - w pierwszym rzędzie wartości dobra wspólnego i wymaga nieustannej pamięci o tym, że każdy instrument i środek jest tylko jednym z wielu komponentów reguł składających się na system, który w całości jest podporządkowany wspólnym celom i zasadom. W ten sposób także więc może (powinien?) realizować się postulat respektu dla wartości demokratycznych we współczesnym państwie prawa.
cdn
Źródło: "Etyka i świadomość zagrożeń korupcyjnych", P.J. Suwaj, FRDL, Warszawa 2011