Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nabywanie nowych umiejętności - "small talk"

Nabywanie nowych umiejętności - fotolia.pl

Small talk jest swego rodzaju rozmową wstępną, poprzedzającą rozmowę właściwą (biznesową lub towarzyską). Small talk może również odgrywać rolę rozmowy autonomicznej, gdy spotykamy się z kimś dosłownie na chwilę czy też kolokwialnie mówiąc „w przelocie”. Small talk możemy także rozumieć jako sztukę polegającą na rozmawianiu z nowo napotkanymi osobami (lub ze znajomymi), z którymi nie za bardzo wiemy, o czym konwersować. Umiejętność prowadzenia krótkich rozmów towarzyskich jest nieoceniona podczas wszelkiego rodzaju przyjęć służbowych/biznesowych. Jak zatem umiejętnie prowadzić small talk?

  1. Zrób pierwszy krok. Wyjdź z ukrycia, nie powinieneś stać całe spotkanie/przyjęcie w tzw. bezpiecznej strefie. Nawet jeżeli jesteś nieśmiały, jesteś w stanie to zrobić. Gdy już raz się przełamiesz za każdym kolejnym będzie Ci coraz łatwiej.
  2. Przygotuj sobie kilka standardowych tematów na początek rozmowy (np. opinie na temat bieżących wydarzeń z kraju lub ze świata, opinie na temat wystąpienia, prezentacji, która to mogła mieć miejsce przed chwilą, w ostateczności pogody).
  3. Naucz się podtrzymywać rozpoczętą już rozmowę. Postaraj się nie dopuszczać do długich przerw, gdyż przerwy te mogą spowodować iż rozmowa szybko wygaśnie. Sprawdzonym sposobem na utrzymanie rozmowy jest nawiązanie do ostatniego zdania rozmówcy, poruszanie tematów dyskusyjnych z danej branży a także zadawanie pytań problematycznych.
  4. Bądź czujny i pamiętaj o tym, że rozmowa biznesowa rządzi się innymi prawami niż pogawędka z kolegą. Nie przesadzaj z luzem. Zapomnij o seksistowskich żartach. Nie powinieneś żartować z kwestii wyznaniowych i rasowych. Unikaj także krytykowania opcji politycznych.
  5. Nie wdawaj się w zbędne szczegóły rozmawiając na dany temat, by nie utracić głównego wątku i nie zanudzić swojego rozmówcy.
  6. Staraj się nie dominować w rozmowie. Nawet gdy tafisz na temat, na którym znasz się bardzo dobrze, pomyśl o swoim rozmówcy i daj mu dojść do głosu. Twój udział w rozmowie powinien być mniej więcej na tym samym poziomie, co udział Twojego rozmówcy. Takie zachowanie stanowi  gwarancje długiej i przyjemnej konwersacji.
  7. Zadbaj również o odpowiednią mowę ciała. Nie garb się, staraj się sprawiać wrażenie osoby spokojnej i odprężonej. Patrz w oczy swojemu rozmówcy. Pamiętaj o uśmiechu (nie może on być wyreżyserowany).
  8. Kończąc rozmowę powinieneś wyrazić nadzieję na kolejną w najbliższym możliwym czasie. W ten sposób podczas najbliższego spotkania łatwiej będzie Ci nawiązać ponowną rozmowę z ów osobą.

Uwaga: small talk nie powinna trwać dłużej jak 10-15 minut. Dlatego najlepiej zakończyć rozmowę w granicach tego czasu, lub przejść już do rozmowy "własciwej"(biznesowej/służbowej).

Źródło: etykieta-w-biznesie.wieszjak.pl oraz logo24.pl

Wt., 15 Mj. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa