Nie jest wyłączone uzyskanie, na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej, dostępu do dokumentów zawartych w aktach postępowania administracyjnego, gdyż stanowią one informacje publiczną, jako odnoszące się do działań podmiotów publicznych postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu rozpatrując sprawę o sygn. akt: IV SAB/Po 53/15.
Stan faktyczny sprawy
Skarżący drogą elektroniczną zwrócił się z prośbą "o udostępnienie kopii dokumentu: Zgłoszenie/ Pozwolenie na przebudowę / remont drogi wraz z projektem sporządzonym na mapie z naniesionym projektowanym zamierzeniem inwestycji - wydanych / zatwierdzonych w 2014 roku przez Urząd Miejski". W odpowiedzi organ poinformował skarżącego, że nie posiada żadnej dokumentacji (zgłoszenie, pozwolenie, projekt) w sprawie dojazdu oznaczonego jako działka X. Organ wskazał skarżącemu, że jeden z właścicieli posesji przylegających do posesji X wystąpił z wnioskiem o wyrażenie zgody na utwardzenie zjazdu z ulicy własnymi środkami, na co uzyskał pozwolenie.
Skarżący zwrócił się zatem do organu, o przesłanie kopii wniosku o utwardzenie działki nr X wraz z odpowiednimi załącznikami oraz kopii wydanego pozwolenia. Organ nie udostępnił ww. kopii i poinformował skarżącego, że utwardzenia ciągu pieszo-jezdnego dokonał wnioskodawca w trybie awaryjnym z uwagi na niemożliwy dojazd z materiałami budowlanymi do swojej działki.
Skarżący wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na bezczynność Burmistrza Gminy w sprawie udzielenia informacji publicznej.
Bezczynność? Wyrok WSA
Przedmiotem skargi jest bezczynność Burmistrza Gminy w zakresie udostępnienia informacji żądanej przez skarżącego.
Jak wskazał WSA, zakres pojęcia informacji publicznej w niniejszej sprawie interpretować należy szeroko, uwzględniając okoliczność, iż prawo do dostępu do informacji publicznej jest konstytucyjnym prawem podmiotowym wyrażonym w art. 61 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. W ocenie Sądu, bez żadnej wątpliwości, żądane przez skarżącego informacje w postaci, kopii wniosku oraz kopii pozwolenia na utwardzenie zjazdu z ulicy stanowią informację publiczną.
Sąd wskazał ponadto, że informacją publiczną są nie tylko dokumenty bezpośrednio zredagowane i technicznie wytworzone przez organ administracji publicznej, ale przymiot taki posiadać będą także te dokumenty, których organ używa do realizowania powierzonych mu prawem zadań. Ważnym jest, by dokumenty te służyły realizacji powierzonych prawem zadań i odnosiły się do nich bezpośrednio.
W związku z powyższym, nie jest wyłączone uzyskanie, na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej, dostępu do dokumentów zawartych w aktach postępowania administracyjnego, gdyż stanowią one informacje publiczną, jako odnoszące się do działań podmiotów publicznych (por. wyrok NSA z dnia 11 maja 2006 r., sygn. akt 11 OSK 812/05).Dostęp do akt postępowania administracyjnego, na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, ograniczony jest jednak do podmiotów nie będących stronami postępowania administracyjnego. Dostęp do akt postępowania administracyjnego dla stron tego postępowania reguluje przepis art. 73 Kpa. W tym zakresie, z mocy art. 1 ust. 2 ustawy, wyłączone jest stosowanie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.
A zatem również wniosek o utwardzenie terenu stanowi informację publiczną.
W związku z powyższym WSA stwierdził, iż organ pozostaje w bezczynności w rozpoznaniu wniosku skarżącego, zaś w przedmiocie charakteru zaistniałej bezczynności uznał, iż nie miała ona charakteru rażącego.
Źródło CBOSA