Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obieg informacji w zarządzaniu kryzysowym

Obieg informacji w zarządzaniu kryzysowym fotolia.pl

Związek Powiatów Polskich 5 marca br. w Poznaniu na XIX Zgromadzeniu Ogólnym podjął stanowisko w sprawie procedury obiegu informacji pomiędzy organami i strukturami zarządzania kryzysowego.

W stanowisku wskazano, że procedura obiegu informacji wdrażana przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, której celem jest szybki i rzetelny przepływ danych o zdarzeniach, uzależniona jest od sprawnego działania powiatowych centrów zarządzania kryzysowego (PCZK). Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy o zarządzaniu kryzysowym organizację, siedzibę oraz tryb pracy powiatowego centrum zarządzania kryzysowego, w tym sposób całodobowego alarmowania członków zespołu zarządzania kryzysowego oraz sposób zapewnienia całodobowego obiegu informacji w sytuacjach kryzysowych, określa starosta. Ustawa nie precyzuje istotnej problematyki kosztów realizacji tego zadania. Dotychczasowe doświadczenia potwierdzają, że lokalizacja PCZK dla właściwej realizacji ustawowych zadań winna być integralnie związana ze stanowiskami kierowania służb ratowniczych, które obsługują największą ilość zdarzeń interwencyjnych na terenie powiatu (np. w komendach powiatowych Państwowej Straży Pożarnej). Natomiast zapewnienie całodobowej, sprawnej i niezależnej obsługi PCZK, dla zapewnienia ciągłości działania, wymaga zatrudnienia osób w wymiarze 5-6 etatów. Dodatkowe koszty stanowi dzierżawa pomieszczeń i należności za instalacje użytkowe. Ponadto, oceniając działanie systemu, należałoby rozważyć kompatybilność w zakresie wykorzystywanego jednolitego oprogramowania przez poszczególnych uczestników systemu, tak by do centrów zarządzania kryzysowego spływały na bieżąco wiarygodne informacje. Istnieje obawa, że wdrażanie przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa Procedury obiegu informacji, bez uprzedniego uporządkowania wskazanych wyżej kwestii, nie doprowadzi do oczekiwanego wzrostu bezpieczeństwa lokalnych społeczności.

Niedz., 8 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel