Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pełnomocnictwo upoważniające „pod nieobecność” a wygaśnięcie mandatu – w kontekście podpisania protestu

Pełnomocnictwo upoważniające „pod nieobecność” a wygaśnięcie mandatu – w kontekście podpisania protestu fotolia.pl

Sprawę zarysowaną w tytule rozstrzygał niedawno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. Przyjął jednak szerokie rozumienie „nieobecności”. 

W omawianej sprawie Sekretarz Miasta posiadała od Burmistrza Miasta dwa pełnomocnictwa: upoważniające pod nieobecność Burmistrza „do podpisywania i wnoszenia środków odwoławczych od niekorzystnych dla Gminy decyzji, orzeczeń lub innych rozstrzygnięć, w szczególności w zakresie kierowanych wniosków o dofinansowanie” oraz upoważniające pod nieobecność Burmistrza „do podpisywania wniosków, umów oraz poświadczania dokumentów za zgodność z oryginałem”. Równocześnie jednak mandat Burmistrza wygasł, stąd też pojawiło się pytanie o rozumienie określenia „nieobecność”.

Sąd po pierwsze przypomniał, że z art. 28e ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż wygaśnięcie mandatu wójta przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy lub zastępców. Wskazał też, że brak piastuna organu administracji publicznej, niezależnie od powodu tego braku (śmierć, wygaśnięcie mandatu, aresztowanie), nie powoduje ustania bytu organu administracji publicznej i wygaśnięcia udzielonych upoważnień administracyjnych. WSA zauważył także, iż w orzecznictwie stwierdzono, że wyłączenie osoby piastującej funkcję jednoosobowego organu administracji (art. 24 § 1 pkt 5 k.p.a.) nie powoduje wygaśnięcia upoważnień udzielonych wcześniej w trybie art. 268a k.p.a. (wyrok NSA z 25 stycznia 2007 r., II OSK 213/06).

Skoro zatem zaistniała czasowa przeszkoda w wykonywaniu funkcji przez Burmistrza Miasta z powodu braku osoby, która mogłaby wykonywać takie obowiązki, to aby zapewnić ciągłość działania organu i funkcjonowania Gminy, obowiązki te – zgodnie z udzielonymi pełnomocnictwami i Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miejskiego wykonywała Sekretarz Miasta. Z Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego wynikało m.in., iż w czasie nieobecności Burmistrza lub niemożności pełnienia przez Niego obowiązków jego zadania i kompetencje przejmuje Zastępca Burmistrza lub Sekretarz Miasta.

Jak podkreślił Wojewódzki Sąd, upoważnienie udzielone przez organ wykonawczy Sekretarzowi Gminy ma charakter czynności kompetencyjnej, przenoszącej kompetencję ustawowo przypisaną organowi wykonawczemu gminy na Sekretarza Gminy, a przeniesienie kompetencji obejmuje przy tym nie tylko okres urzędowania wójta, który powierzył prowadzenie określonych spraw gminy, ale ma zastosowanie także w okresie jego nieobecności czy też upływu kadencji (por. wyrok NSA z 3 grudnia 2008 r., II OSK 1458/2008). Ponadto WSA przypomniał o tym, że sądy administracyjne przyjmują również powszechnie, iż odwołanie lub zmiana osoby piastującej stanowisko organu nie powoduje wygaśnięcia udzielonych wcześniej pełnomocnictw. 

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 czerwca 2020 r., III SA/Łd 410/20

Źródło: CBOSA

Sob., 18 Lp. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel