Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Środki EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020

Środki EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020 fotolia.pl

Ministerstwo Rozwoju przygotowało dokument Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020.

W porównaniu do przedmiotowego dokumentu w wersji z ubiegłego roku wprowadzono następujące modyfikacje:

1)      Dodano nowy punkt stanowiący doprecyzowanie kwestii związanej z możliwością sfinansowania ze środków EFS działań w zakresie mobilności ponadnarodowej

2)      Wprowadzono definicję szkoły specjalnej oraz zmieniono definicje: specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, ucznia młodszego, ośrodka wychowania przedszkolnego.

3)      W zakresie wychowania przedszkolnego: dodano kolejny element, który powinien być wzięty pod uwagę przy ocenie deficytów w dostępie do wychowania przedszkolnego – ustaloną przez samorząd gminny sieć przedszkolną, doprecyzowano, że dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami bądź realizacji specjalnej oferty edukacyjnej dedykowanej tej grupie nie wiąże się z koniecznością tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego, wprowadzono nowy zapis dotyczący zastosowania mechanizmu racjonalnych usprawnień w projektach obejmujących wsparcie skierowane do dzieci z niepełnosprawnościami, doprecyzowano, że bieżące funkcjonowanie nowoutworzonego miejsca przedszkolnego może być finansowane przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, dodano dodatkowy zapis regulujący kwestię finansowania OWP ze środków EFS i z budżetu gminy oraz przeciwdziałania ryzyku podwójnego finansowania, doprecyzowano zagadnienie trwałości rezultatów projektu, poprzez wskazanie, że działalność przedszkolna po zakończeniu realizacji projektu powinna być finansowana ze środków innych niż europejskie, uzupełniono dotychczasowe zapisy, odnoszące się do realizacji dodatkowych zajęć w przedszkolach publicznych o informacje na temat sposobu regulacji tej kwestii w przedszkolach niepublicznych, doprecyzowano, że dodatkowe zajęcia mogą być finansowane wyłącznie przez okres 12 miesięcy, doprecyzowano, że doskonalenie nauczycieli może być prowadzone przez okres 12 miesięcy;

4)      W zakresie wsparcia kompetencji kluczowych: dodano nowy pkt wprowadzający wyłączenia w zakresie profilowania wsparcia, Doprecyzowano moment pomiaru dodatkowości wsparcia EFS poprzez wskazanie, iż za moment pomiaru należy uznać okres poprzedzający złożenie wniosku o dofinansowanie projektu, wprowadzono preferencję dla projektów wykorzystujących e-podręczniki stworzone w ramach interwencji EFS, doprecyzowano zapisy Wytycznych dotyczące diagnozy – wskazano konieczność przeprowadzenia inwentarza posiadanego wyposażenia oraz oceny stanu technicznego, a także wprowadzono obowiązek włączenia wniosków z diagnozy do wniosku o dofinansowanie;

5)      W zakresie indywidualizacji nauczania: zaktualizowano katalog działań możliwych do realizacji poprzez podkreślenie, iż są to działania, które powinny uzupełniać ofertę pomocy psychologicznopedagogicznej prowadzoną przez szkoły. Na wniosek MEN zrezygnowano również z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, dookreślono sposób realizacji indywidualizacji w odniesieniu do uczniów zdolnych, doprecyzowano moment pomiaru dodatkowości wsparcia EFS poprzez wskazanie iż za moment pomiaru należy uznać okres poprzedzający złożenie wniosku o dofinansowanie projektu, doprecyzowano, że wsparcie osób zdolnych może odbywać się w zakresie określonym zapisami Wytycznych, doprecyzowano zapisy Wytycznych dotyczące diagnozy – wskazano konieczność przeprowadzenia inwentarza posiadanego wyposażenia oraz oceny stanu technicznego, a także wprowadzono obowiązek włączenia wniosków z diagnozy do wniosku o dofinansowanie;

6)      W zakresie wsparcia kwalifikacji i kompetencji osób dorosłych: wprowadzono możliwość realizacji form wsparcia kończących się uzyskaniem kwalifikacji w zakresie języków obcych oraz ICT, dookreślono, że udział w szkoleniach bądź innych formach wsparcia finansowanych ze środków EFS musi się zakończyć uzyskaniem certyfikatu, zrezygnowano z obowiązku stosowania standardu DIGOMP w stosunku do kwalifikacji, doprecyzowano, że poza stawką jednostkową dotyczącą szkoleń językowych istnieje możliwość sfinansowania wydatków poniesionych w celu ułatwienia dostępu i uczestnictwa w projekcie osób z niepełnosprawnościami, wprowadzono również możliwość realizacji innych szkoleń językowych niż wskazane w Wytycznych, o ile będą one wynikały z regionalnych uwarunkowań oraz IZ RPO określi dla nich stawki jednostkowe;

7)      W zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego: doprecyzowano moment pomiaru dodatkowości wsparcia EFS poprzez wskazanie iż za moment pomiaru należy uznać okres poprzedzający złożenie wniosku o dofinansowanie projektu, doprecyzowano iż wsparcie udzielane w ramach interwencji EFS powinno być realizowane we współpracy z instytucjami z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół, doprecyzowano, iż stypendium stażowe wypłacane jest za każde kolejne przepracowane 150 h, a inny wymiar realizacji tej formy wsparcia wymaga proporcjonalnego wyliczenia wysokości stypendium, wprowadzono zapis dotyczący katalogu kosztów związanych z organizacja i prowadzeniem praktyki zawodowej lub stażu , celem odróżnienia tej kategorii od ,,kosztów związanych z odbywaniem praktyki zawodowej lub stażu), zaktualizowano adres strony internetowej KOWEZiU, na której umieszczone zostały zestawy wyposażenia pracowni, doprecyzowano zapisy Wytycznych dotyczące diagnozy – wskazano konieczność przeprowadzenia inwentarza posiadanego wyposażenia oraz oceny stanu technicznego, a  także wprowadzono obowiązek włączenia wniosków z diagnozy do wniosku o dofinansowanie, na wniosek Komisji Europejskiej usunięto zapisy dotyczące konieczności realizacji działań projektowych we współpracy z Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi oraz usunięto alokację dedykowaną tym działaniom;

8)      W zakresie tworzenia i rozwoju ukierunkowanych branżowo centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego doprecyzowano zagadnienie trwałości rezultatów projektu, poprzez wskazanie, że beneficjenci powinni zapewnić funkcjonowanie centów po zakończeniu realizacji projektu ze środków innych niż europejskie

Niedz., 8 Mj. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka