Ogólnopolskiego Porozumienie Organizacji Samorządowych odniosło się do zgłoszonej przez Związek Gmin Wiejskich RP koncepcji odmiejscowienia rejestracji aktów zgonu. Zdaniem OPOS najważniejsze jest wypracowanie rozwiązania, które w jak największym stopniu odciąży obywateli.
OPOS w swoim stanowisku zwróciło uwagę na trwające obecnie prace legislacyjne nad wdrożeniem nowego sposobu dokumentowania i rejestracji zgonu. W ramach konsultacji społecznych, organizacje samorządowe zgłosiły szereg uwag dotyczących usprawnienia procesu rejestracji aktu zgonu. OPOS podkreśla, że analizy wskazują, iż konieczność zgłoszenia się do urzędu stanu cywilnego w celu zarejestrowania aktu zgonu jest niepotrzebna. „Sprowadzenie funkcji osoby zgłaszającej zgon wyłącznie do roli pośrednika, który dostarcza dokumenty w postaci papierowej do urzędu stanu cywilnego zdecydowanie wykracza poza współczesne standardy działania administracji publicznej i nie powinna być akceptowana” – czytamy w stanowisku. Zdaniem OPOS bezpośredni przepływ danych pomiędzy podmiotami zapewni wykorzystanie technologii informatycznych.