Rzecznik Praw Pacjenta ma prawo bezpośredniej interwencji w placówkach medycznych. Gdy zgłaszany do Rzecznika Praw Pacjenta problem zagraża życiu pacjenta wówczas pracownicy Biura RPP podejmują natychmiastowo interwencję w sposób telefoniczny lub pisemny. Taka interwencja pozwala niemal natychmiastowo rozwiązać problem pacjenta.
Od 1 marca do 31 października 2020 roku Biuro Rzecznika Praw Pacjenta podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych. Na podstawie wpływających od pacjentów sygnałów i zgłoszeń dotyczących podstawowej opieki zdrowotnej pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta podjęli 2 298 interwencji telefonicznych oraz 927 pisemnych.
W zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej były to 602 interwencje telefoniczne oraz 376 pisemnych, w szpitalach podjęto 131 interwencji telefonicznych oraz 390 pisemnych, w tym 43 przypadki dotyczyły szpitalnych oddziałów ratunkowych.
Najczęstsze przyczyny interwencji dotyczyły:
- problemów z dodzwonieniem się do rejestracji w przychodni rejonowej;
- dostępu do świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opiece specjalistycznej;
- dostępu do leków i zwłoki w wystawianiu recept lekarskich;
- przedwczesnego wypisania chorego z oddziału bez zapewnienia właściwej diagnostyki i leczenia;
- zaniechania wykonania zaleceń lekarskich zapowiadanych w leczeniu szpitalnym;
- odmowy realizacji zaleconych procedur medycznych;
- odmowy rejestracji skierowań do leczenia specjalistycznego;
- odmowy udzielenia pomocy na izbie przyjęć;
- braku zapewnienia ciągłości leczenia;
- zapewnienia dalszej opieki w zakładach opiekuńczo-leczniczych lub w zaopatrzenie w wyroby medyczne.
Rok 2020 przypadł na czas pandemii choroby COVID-19. Większość interwencji dotyczyła problemów wynikających pośrednio lub bezpośrednio z przyczyn tej epidemii. W tym zakresie pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta najczęściej interweniowali w sprawie:
- problemów w kontakcie telefonicznym z placówką ochrony zdrowia;
- odmowy udzielania świadczeń zdrowotnych;
- odmowy wystawienia recepty lub e-recepty;
- trudności w dostępie do świadczeń specjalistycznych w ramach kontynuacji leczenia (w tym min. rehabilitacji leczniczej);
- odmowy wystawienia skierowania na leczenie specjalistyczne;
- braku informacji nt. wyników testów na COVID-19;
- trudności w kontakcie z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną;
- zakazu przebywania z dzieckiem podczas hospitalizacji;
- braku możliwości uzyskania informacji przez osoby bliskie na temat stanu zdrowia pacjenta przebywającego w szpitalu;
- zakazu odwiedzin w szpitalach;
- trudności w dostępie do świadczeń specjalistycznych;
- zakazu porodów rodzinnych.
Wszystkie problemy w zakresie świadczeń zdrowotnych można zgłaszać do RPP za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta pod numerem 800 190 590.
Źródło: RPP