Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sanepid administracją niezespoloną

Sanepid administracją niezespoloną fotolia.pl

- W przypadku konieczności prowadzenia działań kontrolno-interwencyjnych „pionowe” struktury zapewniają możliwość prowadzenia szybkich i spójnych działań zaradczych – tak Główny Inspektor Sanitarny odpowiada na uwagi ZPP dotyczące projektu nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

W październiku Związek Powiatów Polskich ocenił rządowy projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Negatywnie zaopiniował przedstawioną w projekcie propozycję odejścia od modelu administracji zespolonej w organizacji Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

- Budowanie pionowej administracji niezespolonej nie sprzyja ani koordynacji działań w układzie międzyresortowym  ani nie sprzyja racjonalnemu wydatkowaniu środków publicznych w przypadku „zachodzenia” na siebie kompetencji organów inspekcji z kompetencjami innych organów. Abstrahujemy od tego, że przedstawiony projekt kompletnie kłóci się z zapowiadanym przez Ministra Rozwoju odchodzeniem od tzw. „polski resorowej” w kierunku koordynacji polityki międzyresortowej – twierdzi ZPP.

W odpowiedzi Główny Inspektorat Sanitarny, przypomniał, że w ponad 90 - letniej historii funkcjonowania Państwowej Inspekcji Sanitarnej, organy Inspekcji funkcjonowały wielokrotnie, zarówno jako administracja zespolona jak i niezespolona.

- Od czasu wejścia w życie, w roku 1985, obowiązującej ustawy z dnia 14 marca 1985 roku o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, podejmowane kolejne próby zespolenia organów Inspekcji z administracją terenową (lata: 1998-2002, 2010 do chwili obecnej) nie sprzyjały sprawnemu wykonywaniu zadań i jednocześnie skutkowały każdorazowo podejmowaniem prób zmiany przepisów prawa w celu powrotu do struktury pionowej, jako optymalnej dla efektywności zadań realizowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Stanowiska w tej sprawie na przestrzeni ostatnich sześciu lat przedstawiały zarówno reprezentatywne organizacje związkowe, organizacje pracodawców, jak i sami pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Uchwały w tej sprawie były przyjmowane przez Radę Sanitarno – Epidemiologiczną – podaje Marek Posobkiewicz.

- W przypadku konieczności prowadzenia działań kontrolno – interwencyjnych „pionowe” struktury zapewniają możliwość prowadzenia szybkich i spójnych działań zaradczych. Jest to szczególnie ważne w przypadku takich zdarzeń jak powodzie obejmujące rozległy obszar kraju, epidemie chorób zakaźnych, wprowadzenie na teren Polski artykułów spożywczych lub przeznaczonych do kontaktu z żywnością skażonych substancjami toksycznymi lub drobnoustrojami chorobotwórczymi. Przykładami takich sytuacji tylko w ciągu ostatnich kilku lat mogą być epidemia grypy H1N1 (2009 r.), wielka powódź w dolinie Wisły (dwie fale kulminacyjne w 2010 r.), zagrożenie epidemią E. Coli STEC (2011 r.), zatrucia metanolem zawartym w sfałszowanych wyrobach alkoholowych – dodaje.

W jego ocenie pionowe podporządkowanie Państwowej Inspekcji Sanitarnej było zawsze ważnym atutem, pozytywnie odbieranym i ocenianym przez kolejne misje ekspertów Unii Europejskiej zarówno w okresie przedakcesyjnym jak i po integracji Polski z Unią Europejską jako gwarancja sprawnego zarządzania bezpieczeństwem żywności w sposób jednolity i skoordynowany.

Pozytywy wynikające z pionizacji Państwowej Inspekcji Sanitarnej dotyczą zarówno zarządzania pod względem instytucjonalnym, jak i kadrowym, finansowym i merytorycznym w odniesieniu do wszystkich szczebli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

W ocenie Państwowej Inspekcji Sanitarnej, pionowe podporządkowanie struktur gwarantuje niezależność decyzji Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego od władz lokalnych – wojewódzkich i powiatowych.

Odnosząc się do podniesionej przez Związek Powiatów Polskich kwestii, odchodzenia w projekcie ustawy od koncepcji tzw. „polski resortowej w kierunku koordynacji polityki międzyresortowej” szef Sanepidu zwraca uwagę, że Państwowa Inspekcja Sanitarna działa w oparciu o szeroką współpracę międzyresortową i międzyinstytucjonalną, niezalenie od tego czy jej organy są usytuowane w administracji zespolonej czy niezespolonej. Jako przykład podaje powiatowe programy przeciwdziałania narkomanii, które określają zadania w zakresie współpracy z powiatowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi.

O szerokiej współpracy międzyresortowej świadczą także liczne porozumienia o współpracy zawierane na szczeblu centralnym przez Głównego Inspektora Sanitarnego oraz na szczeblu wojewódzkim i powiatowym przez wojewódzkich i powiatowych inspektorów sanitarnych z innymi służbami.

Z udzielonej przez Głównego Inspektora Sanitarnego odpowiedzi wynika także, że przywrócenie pionowego podporządkowania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie wpłynie negatywnie na przepływ informacji pomiędzy organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej z wojewodą czy starostą. Wynika to m. in. z faktu, że organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nadal będą podlegać procedurom postępowania w sytuacjach kryzysowych, zgodnie z ustawą z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, jak i z przepisów prawa materialnego.

Pt., 11 Lst. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska