Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Grafiku dyżurów nie trzeba konsultować z każdą apteką

Grafiku dyżurów nie trzeba konsultować z każdą apteką fotolia.pl

Wystarczy, że rada powiatu ustalając rozkład aptek ogólnodostępnych zasięgnie opinii wójtów, burmistrzów oraz samorządu aptekarskiego. Takie konsultacje są w właściwe i zgodne z prawem.

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 lipca br, sygn. akt II GSK 1559/14. Rozpatrywana sprawa dotyczyła uchwały rady powiatu w Częstochowie podjętej w przedmiocie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu częstochowskiego w 2013 r. Wydanie uchwały poprzedzone było konsultacjami z burmistrzami i wójtami gmin powiatu oraz Okręgowej Izby Aptekarskiej w Częstochowie, którzy pozytywnie zaopiniowali projekt. Ponadto projekt uchwały został wywieszony na tablicy ogłoszeń starostwa powiatowego i na jego stronie internetowej, również celem jego konsultacji.

Uchwałę zaskarżyło jednak przedsiębiorstwo Puri-Pharma sp. z o.o., zarzucając jej naruszenie art. 94 ust. 1 i 2 ustawy Prawo farmaceutyczne, poprzez narzucenie wnioskodawcy i innym podmiotom prowadzącym apteki na obszarze powiatu częstochowskiego konkretnego czasu pracy w konkretnych dniach, jak również wiążące określenie konkretnych godzin otwarcia apteki; nierównomierne rozłożenie ciężaru pracy w porze nocnej, w niedziele, w święta oraz inne dni wolne od pracy poprzez ustalenie, iż dyżury pełnią wyłącznie niektóre spośród aptek działających w powiecie; nie zapewnienie stronie możliwości wypowiedzenia się co do proponowanego rozkładu godzin pracy aptek i przedstawienia stanowiska, co do jej możliwości w zakresie pełnienia tych dyżurów. Jednocześnie domagano się wstrzymania wykonania zaskarżonej uchwały.

Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. W ocenie skarżącej spółki, zakwestionowana uchwała naruszała jej interes prawny i jako taka wymaga wyeliminowania z obrotu prawnego. Jej zdaniem przy ustalaniu takiego rozkładu niezbędna jest konsultacja z właścicielami poszczególnych aptek ogólnodostępnych celem wyjaśnienia możliwości realizacji przez daną placówkę dostępności do leków i materiałów medycznych przez 24 godziny na dobę. Zatem obowiązek zasięgnięcia opinii wskazanych w ustawie podmiotów nie powinien ograniczać się tylko i wyłącznie do formalnego przeprowadzenia konsultacji.

Jednak WSA nie podzielił argumentów skarżącej spółki i skargę oddalił. Zauważył przy tym, że zaskarżona uchwała stanowi akt prawa miejscowego, zatem nie może być uznana za decyzję administracyjną, jak również nie ogranicza swobody prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka nie dała jednak za wygraną i złożyła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ale i ten nie podzielił jej zdania.

- Prawo farmaceutyczne stanowi, że rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewnić dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy – przypomniała sędzia Małgorzata Rysz. – Rada powiatu ustalając rozkład godzin pracy apteki ogólnodostępnych na danym terenie czyni to w interesie osób korzystających z aptek a nie podmiotów prowadzących apteki – wyjaśniała sędzia NSA. Nie ma tu żadnego naruszenia prawa materialnego, ponieważ nie ma wymogu konsultowania uchwały z każdą apteką, przedsiębiorcą czy farmaceutą. A każdy mieszkaniec powiatu winien mieć zapewnioną dostępność do świadczeń realizowanych przez apteki ogólnodostępne, także w nocy i dni wolne od pracy.

Wyrok jest prawomocny.

Źródło: prosto z sali sądowej

Czw., 16 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska