Znane jest już uzasadnienie wyroku Sądu Administracyjnego w Krakowie, który 17 marca br. oddalił skargę Prokuratora Okręgowego w Krakowie w sprawie przekształcenia Samodzielnego Publicznego ZOZ w Olkuszu. Prokurator żądał w niej stwierdzenia nieważności uchwały podjętej przez Radę Powiatu w Olkuszu, w sprawie przekształcenia szpitala. W ocenie Sądu nie doszło do naruszenia przepisów, a Powiat podejmując w 2009 r. uchwałę w sprawie przekształcenia szpitala i zbycia części udziałów prywatnej firmie działał prawidłowo i legalnie.
W uzasadnieniu wyroku sąd wprost neguje obowiązek powiatu do prowadzenia i utrzymania szpitala. Sąd wskazuje, że wprawdzie ustawa o samorządzie powiatowym wymienia wśród zadań powiatu ochronę zdrowia, jednak nie precyzuje formy realizacji tych zadań. W opinii sądu, przewidziany w przepisach obowiązek organów powiatu do zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie jest równoznaczny z obowiązkiem powiatu do świadczenia usług z zakresu ochrony zdrowia poprzez obligatoryjne zapewnienie funkcjonowania na jego terenie publicznego zakładu opieki zdrowotnej utworzonego przez powiat.
Sąd w uzasadnieniu zwraca również uwagę, że przez dostęp do publicznych świadczeń zdrowotnych tj. do realizacji konstytucyjnego prawa do ochrony zdrowia należy rozumieć dostęp do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych a nie do świadczeń realizowanych wyłącznie przez podmioty publiczne. „W aktualnym systemie prawnym nie ma regulacji wprowadzającej obowiązek powiatu do tworzenia publicznego zakładu opieki zdrowotnej, utrzymania go w ciągłości funkcjonowania a w konsekwencji zakaz jego likwidacji lub przekształcania, jeśli powiat taki zakład posiada” - czytamy w uzasadnieniu wyroku.
Aktem, który reguluje zadania organów publicznych w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.). Zawarte w niej przepisy wprost definiują zadania, które ustawodawca nakłada na administrację poszczególnych stopni. Opisuje również (w art. 8 ustawy) zadania powiatów i nie obciąża tego szczebla samorządu terytorialnego ani obowiązkiem prowadzenia szpitali ani obowiązkiem udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. - Nie należy przy tym zapominać, że świadczenia zdrowotne realizowane przez zakłady opieki zdrowotnej nie były i nie są finansowane przez powiaty. Według art. 14 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej było i jest obowiązkiem właściwych ministrów i Narodowego Funduszu Zdrowia – mówi mecenas Jakub Cieślicki ze szczecińskiej kancelarii Wybranowski Nowicki Biuro Prawne, która reprezentowała przed sądem Grupę Nowy Szpital i Nowy Szpital w Olkuszu.
Źródło: GNS